خالد صلاح

كامل كامل

"أصلهم بيقولوا".. قاعدة لتصديق الكذب ونشر الشائعات الخيالية

الإثنين، 18 مارس 2019 01:28 م

إضافة تعليق

"أصلهم بيقولوا"، بيقولوا ايه؟.. بيقولوا أن الحكومة بتاخد فلوس من كل محل  5 الاف او 10 الاف وانت وحظك بقه.... طب مين اللى بيعمل كده؟ مصلحة الضرايب ومعاها قوات الأمن، كمان بيقولوا ان الحكومه بتطلب من صاحب المحل انه يختار بين الحبس او الدفع فورا..طب هو أنت كصاحب محل حد جالك طلب منك فلوس ؟ لا مفيش بس الناس بتقول كده..هل  ده حصل مع حد من اصحاب المحلات تعرفها ؟ لا مفيش بس هما بيقولوا كده..وكمان بيقولوا حاجات تانيه كتير.

 

لم يكن الحوار سالف الذكر من مخيلتى أو جزء مقتبس من رواية أو فيلم هندى، بل جرى معى شخصيًا، وعندما سمعته للوهلة أولى تيقن لى أن بعض ما يخرج من ألسنة الناس يخالف العقل والمنطق، وأن ما يصدروه باللسان ويستقبلوه بالأذن شائعات وكذب فى كذب، كما تيقن لى أيضا أننا نسهل المهمة على أهل الشر، ونجهز أنفسنا للعدو فريسة يلتهمها، وندعم أصحاب الأجندات الخاصة على تحقيق أهدافهم بنسبة 100% وليس أقل من ذلك بل أكبر.

 

قاعدة "أصلهم بيقولوا " خلقت البلبلة وأثارت الشكوك وزرعت الريبة ونشرت الظنون السيئة فى أوساطنا، وقضت على التيقن  وأزهقت التَّثبت والتّحقق من الأمر، ورفعت أسهم الأباطيل والغش والكذب والزيف والإفك، وخفضت من أسهم الصدق والصواب والأصح.

 

فكم من شائعات لا تتوافق مع العقل والمنطق انتشرت بقوة بسبب تناقلها لها دون تأكد، كم من زيف أصحاب المادة الدسمة لأحاديثنا الجانبية والعلانية دون تدبر، كم من أكاذيب ساعدنا على تداولها عملا بقاعدة  "أصل الناس بتقول كده".


إضافة تعليق


لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة