خالد صلاح

السيسي للمصريين: لما قلنا الشعب لم يجد من يحنو عليه.. الحنية شغل وتطوير مش طبطبة..لن نقبل الفوضى واتفقنا من الأول اننا هنبنى بلدنا مع بعض..مش هسيب حاجة غلط مش هصلحها بفضل الله..ومصر ستعود كما ينبغي.. فيديو وصور

الإثنين، 29 يونيو 2020 01:24 م
السيسي للمصريين: لما قلنا الشعب لم يجد من يحنو عليه.. الحنية شغل وتطوير مش طبطبة..لن نقبل الفوضى واتفقنا من الأول اننا هنبنى بلدنا مع بعض..مش هسيب حاجة غلط مش هصلحها بفضل الله..ومصر ستعود كما ينبغي.. فيديو وصور الرئيس عبد الفتاح السيسى
كتب محمد الجالى-سمير حسنى- محمد عبد العظيم

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

قال الرئيس عبد الفتاح السيسى، إنه يتم العمل فى كل قطاعات الدولة بكفاءة عالية، من خلال توفير نفس المستوى من الجهد والتكلفة مثل شبكة الطرق وغيرها، مشيراً إلى أن قطاع الطاقة تكلف 650 مليار جنيه، حتى يصل إلى مستوى جودة يليق بالمصريين.. مضيفاً: "نفس الكلام فى قطاع الزراعة.. وازاى بنقدر نطور الترع وغيرها.. وكيفية حوكمة الحسابات المالية للصرف وغيرها من أجل إعادة بناء الدولة المصرية".

جاء ذلك خلال افتتاح الرئيس عبد الفتاح السيسى اليوم، الاثنين، مجموعة مشروعات تطوير منطقة شرق القاهرة، وقصر البارون بعد ترميمه، وكذلك مطارى سفنكس والعاصمة.

الرئيس عبد الفتاح السيسى (1)

ووجه الرئيس عبد الفتاح السيسى، رسالة إلى المسئولين قائلاً: "لازم نفكر ازاى نحل المشاكل.. اوعى تفتكر كمسئول هتحل مشكلة إلا لما تشوف وتفكر فى الحل.. وفى الروبيكى نفذنا مدينة الجلود.. وليه نلاقى عشوائيات جوه المدينة.. والموضوع ده انتهى.. حتى تصل الدولة إلى مجابهة التحديات.. ولن نقبل الفوضى.. ومن الأول اتفقنا اننا نبنى بلدنا مع بعض".

202006291220262026
 

وأضاف الرئيس السيسى أنه تم توسيع الطرق: "لازم تخلى بالك من اللى اتعمل واللى بيتعمل.. وفى أحد الكبارى لم تكن المشكلة فى تنفيذ الكوبرى.. حيث تم توسيع الطريق بشكل كامل أسفل الكوبرى.. ومن ثم بدأنا تنفيذ الكوبرى.. وأنا بقول للناس عاوزين نتصور حجم التكلفة المالية.. وازاى هتكون المشكلة ازاى؟".

وفى سياق تعليقه على صورة توضح حجم الزحام المرورى الكبير فى القاهرة، قال الرئيس أن الزحام المرورى ينتشر فى العديد من المحافظات فى القاهرة والإسكندرية، وغيرها من المناطق فى القاهرة الكبرى، متابعا: "ليه المصريين سكتوا كده.. وليه المسئولين فضلوا لحد الشوارع ما بقت كده".

1
 

وأضاف الرئيس السيسى، أن الشوارع المزدحمة لن يجدى معها المرور، متابعا: "قولت من 6 سنين.. نبنى الدولة معا وإيدنا فى إيد بعض، ونتحرك مع بعض لحل المسائل، واتكلمت مع الدكتور مصطفى مدبولى، وقلت له هنفتح فى المريوطية والجيزة من اجل تسهيل حركة الناس.. ولما قلت لم يجد من يحنو عليه أو يرفق به، الحنية مش طبطة.. الحنية الحقيقية توفر للناس كل اللى اللى بيحتاجوه.. حل مشاكل الناس..الحنية شغل وتطوير".

الرئيس عبد الفتاح السيسى (2)

وأكد الرئيس السيسى أن البعض يتصور أننا ضد مصالح الناس عندما تم وقف البناء، مضيفًا: " علشان لما تلاقونا بنوقف البناء تفتكروا إننا بنوقف مصالح الناس..اربط بين مصلحتك الشخصية وبين المصلحة العامة للناس وللدولة".

الرئيس عبد الفتاح السيسى (3)

وأضاف الرئيس:"رفع كفاءة شبكة الطرق فى مصر 250 مليار جنيه يعنى معناه فى 4 سنين نعوض الخسائر دى بما فيهم الوقود والتلوث..بنوسع الطريق من 3 سنوات نجد نفسنا عاوزين نضاعف التوسعة مرة تانية طيب ده ليه علشان حجم الحركة المتزايد ويتم استيعابه".

الرئيس عبد الفتاح السيسى (4)

وتساءل الرئيس السيسي: "لو شايفين أن القاهرة كانت هتبقى جراج كبير هل وقفتوا البناء فى القاهرة؟.. لأ، فلو من 2002 وقفنا البناء وبدأنا التطوير ما وصلنا لهذه الحالة".

الرئيس عبد الفتاح السيسى (5)

وقال الرئيس السيسى، أن الدولة تعمل منذ 6 سنوات لتطوير الطرق فى مختلف المحافظات مثل تطوير السويس حيث كان عبارة عن حارتين فقط، وكان يشهد طوابير طويلة من السيارات فى ألماظة، متابعا: "نتحرك من اجل التطوير.. وتم إضافة 9 حارات.. وده بكام؟.. وباعتبارى مسئول كنا رفقاء بيكم ولا ؟". 

الرئيس عبد الفتاح السيسى (6)

وأضاف الرئيس السيسى: "الحنية اللى اقصدها انى أحاول أحل المشكلة والحنية مش طبطبة.. والحنية للشعوب هى حل المشاكل وازاى نحلها". 

وتابع الرئيس السيسى: "للمسئولين.. لازم نفكر ازاى نحل المشاكل.. وفى الروبيكى نفذنا مدينة الجلود.. وليه نلاقى عشوائيات جوه المدينة.. والموضوع ده انتهى.. حتى تصل الدولة إلى مجابهة التحديات.. ولن نقبل الفوضى.. ومن الأول اتفقنا اننا نبنى بلدنا مع بعض". 

الرئيس عبد الفتاح السيسى (7)

من جهة أخرى، قال الرئيس السيسى، أن تعويض المواطنين فى الجيزة من أجل تنفيذ المحاور والطرق يحتاج إلى أموالاً طائلة، مضيفاً: "الكيلو يتكلف مليار جنيه.. والطريق اللى طوله 6 كيلو يتكلف 6 مليارات جنيه.. ومش هنسيب الناس تمشى". 

الرئيس عبد الفتاح السيسى (8)

وأوضح الرئيس السيسى، أن إزالة الأجزاء الخضراء وإعادة تأهيل شوارع مدينة نصر تتكلف من 500 إلى 600 مليون جنيه، لتسهيل الحركة على الناس"، مضيفا: "لو انت احترمت الارتفاعات المطلوبة فى مدينة زى مدينة نصر التخطيط كان بيقول 4 أدوار وجراج، مبقاش 3 اربع أدوار وبقى 13 و14 دور والجراج بيتعمل بشكل معين ميبقاش صالح للاستخدام والعربيات تقف فى الشارع، يضطر عربية صغيرة تدخل الشارع".".

الرئيس عبد الفتاح السيسى (10)

ووجه الرئيس السيسى حديثه للمخالفين، قائلاً: "فرحان انك بتبنى 14 دور علشان يبقى لك عائد ومكسب، لكن انت بتأذى بلدك، بقول الكلام ده مش نظرة سلبية، لا احنا زى الفل وهنعمل حاجتنا وبس خالوا بالكم مش هاسيبكم وكل حاجة غلط هصلحها بفضلك يا رب وكل حاجة مش مظبوطة هترجع مظبوطة زى الدول تقديرا واحتراما ومحبة فيكم يا مصريين تعود مصر دولة كما ينبغى أن تكون".

الرئيس عبد الفتاح السيسى (11)
 
الرئيس عبد الفتاح السيسى (12)
 
الرئيس عبد الفتاح السيسى (13)
 
الرئيس عبد الفتاح السيسى (14)
 
الرئيس عبد الفتاح السيسى (15)
 
الرئيس عبد الفتاح السيسى (16)
 
الرئيس عبد الفتاح السيسى (17)
 
الرئيس عبد الفتاح السيسى (18)

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء


لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة