خالد صلاح

التنمر لا يفرق بين أهلاوى وزملكاوى.. شيكابالا والسولية أحدث الضحايا

السبت، 11 يوليه 2020 08:11 م
التنمر لا يفرق بين أهلاوى وزملكاوى.. شيكابالا والسولية أحدث الضحايا
كتب أحمد طارق

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

لم تفرق نار التنمر والسخرية والانتقادات اللاذعة بين أهلاوى و زملكاوى، ووقع العديد من النجوم فى تلك القبضة التى تعكس مدى الجهل وانعدام الأخلاق عند بعض من يقومون بتلك الأفعال التى حرمتها الأديان السماوية بمختلف طوائفها، لما فيها من إيذاء لمشاعر الإنسان، وكان أحدث ضحايا لتلك الأفعال والانتقادات الغير أخلاقية عمرو السولية لاعب وسط الأهلى، بعدما نشر صورة تجمعه مع ابنته عبر السوشيال ميديا، ومن قبله محمود عبد الرزاق شيكابالا صانع ألعاب الزمالك والذى تعرض لنفس الموجة عقب نشر صورة مع إبنه.

 

عمرو السولية وابنته "ليلى" ضحية تنمر السوشيال 

القصة بدأت عندما شارك عمرو السولية ، متابعيه وجمهوره عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي انستجرام صورا جديدة برفقة ابنته ليلى معلقه عليها :"كل شيء بالنسبالي".
 
عمرو السولية  (1)
 
ونشر عمرو السولية صورا جديدة برفقة ابنته ليلى من جلسة تصويرية، لاقت تفاعلا كبيرا من المتابعين على المنصة الاجتماعية، وزعم البعض أن ملابس ابنته ليلى التى تبلغ من العمر 3 سنوات ونصف غير محترمة، ليرد اللاعب: "ليلى بنتي عندها ٣ سنين و نص (لسه قالعة البامبرز من كام شهر) الكلام ده بيتقال على طفلة !! ايه اللي يخلى (بني آدم) خنزير ممكن يبص على لبس طفلة ويركز غير أنه فعلاً خنزير ؟! ايه المرض ده !".
Capture

وأضاف السولية، "دول اللي لما بيكبروا بيكونوا مغتصبين ومتحرشين واللي بنخاف على بناتنا وأهلنا ينزلوا الشارع عشان ميتعرضوش لأذاهم، اتمنى الشيوخ اللي بيبرروا للتحرش و لبس البنت يكونوا مبسوطين دلوقتى و هما شايفين اللي بيحصل".

عمرو السولية  (2)

وتابع، "قررت اتقدم ببلاغات لأصحاب الكومنتات دى عشان اللي زى دول مينفعش يكبروا وسطنا قررت احمي بناتي اللي لسه مشافوش الدنيا وللأسف خايف عليهم يشوفوا كمية القرف و الاشمئزاز ده ".

 
 

شيكابالا وابنه "أدام" لم ينجوا من التنمر 

 
تعرض محمود عبد الرزاق شيكابالا صانع ألعاب الزمالك، لحملة من العنصرية والتنمر بعدما نشر صورة له رفقة زوجته ونجله آدم احتفالا بعيد الفطر المبارك عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي انستجرام  معلقا: "عيد سعيد"، وتعرض بعدها لعاصفة من الشتائم والاهانات.
 
fa37850b-b976-4c21-850c-1a5cdb19f333
 
وحرص بعدها عدد من النجوم سواء فى مجال كرة القدم أو مجالات أخرى على دعم الفهد الأسمر ضد تلك الحملة، ليستعين بعدها قائد الزمالك بأية قرأنية من سورة "المزمل" للرد بها، حيث نشر اللاعب عبر استورى صفحته الرسمية على انستجرام، صورته التى قام أحد المشجعين بنشرها معلقًا عليها: "واصبر على ما يقولون واهجرهم هجرًا جميلاً".
 
WhatsApp Image 2020-05-25 at 10.26.47 PM
 

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء


لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة