هاشتاج "المحلة عطشانة" الأكثر تداولا على تويتر بعد انقطاع المياه عن المدينة.. المغردون يمزحون: "بلد العجايب ناس بتغرق وناس بتموت من العطش".. ومواطن لـ"المحافظ": "عايز أعمل حمام وماسك نفسى بالعافية"

الجمعة، 20 نوفمبر 2015 11:43 م
هاشتاج "المحلة عطشانة" الأكثر تداولا على تويتر بعد انقطاع المياه عن المدينة.. المغردون يمزحون: "بلد العجايب ناس بتغرق وناس بتموت من العطش".. ومواطن لـ"المحافظ": "عايز أعمل حمام وماسك نفسى بالعافية" إنقطاع المياه - صورة أرشيفية
كتب إسلام جمال

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
دشن عدد من المغردين المنتمين لمدينة المحلة، هاشتاج حمل عنوان "المحلة عطشانة"، على موقع التواصل الاجتماعى "تويتر"، وذلك فى أعقاب كسر ماسورة المياه الرئيسية بالمدينة، صباح الجمعة، وغرق الشوارع بالمياه، وحرمان عدد كبير من المناطق من وصول المياه للمنازل.

وعبر النشطاء عن غضبهم من انقطاع المياه بسخرية، حيث كتب محمد البيلى موجهاً حديثه للحكومة: "أنا عايز أقول حاجة للحكومة، ما ترجعوا الميه بقى يا جدعان مش كدة أنا غلطان إنى من المحلة".

وسخر محمود المصرى من انقطاع المياه عن مناطق متعددة بمدينة المحلة، عبر الهاشتاج قائلاً: "يا جماعة الحمد لله أن المياه قاطعة مش أحسن ما نبقى زى البحيرة ولا إسكندرية".

وتساءل أحمد علاء قائلاً: "إزاى المحلة عطشانة، وهم عندهم كمية العناتيل دى أمال لو شبعانين كان إيه اللى حصل على كده".

عبد الرحمن السيد، وجه رسالة لمحافظ الغربية، قائلاً: "يا سيادة المحافظ المياه قاطعة من الصبح وعايز أعمل حمام والله مش عارف أعمل إيه، حضرتك أنا ماسك نفسى بالعافية".

بينما كتب أحمد الحصرى: "سبحان الله مصر بلد العجايب بلد بتغرق من المياه وبلد مش لاقية مياه، إلحقينا يا حكومة المحلة قرب يجيلها جفاف.. هو يا إما نغرق يا إما نعطش مفيش وسط خالص".



اليوم السابع -11 -2015

اليوم السابع -11 -2015

اليوم السابع -11 -2015




موضوعات متعلقة..


انقطاع المياه عن مناطق بالمحلة وغرق مدرسة بسبب كسر الماسورة الرئيسية


الاستعانة بسيارات إطفاء لتوزيع المياه على المناطق المحرومة بالمحلة









مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة