بالفيديو.. هانى عادل يحصد النجاح برومانسية "هحكى عنها" وتفاؤل "سهلة وبسيطة"

الأربعاء، 02 ديسمبر 2015 01:52 ص
بالفيديو.. هانى عادل يحصد النجاح برومانسية "هحكى عنها" وتفاؤل "سهلة وبسيطة" هانى عادل
كتب محمود ترك

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
ردود فعل إيجابية كثيرة تلقاها الفنان هانى عادل خلال الساعات القليلة الماضية بعد نجاح أغنيتين أصدرهما فى الأسبوع الحالى، تحمل الأولى عنوان "هحكى عنك" والثانية "سهلة وبسيطة".

كان النصيب الأكبر من النجاح لأغنية "هحكى عنك" التى طرحها على موقع sound cloud وحققت 600 ألف نسبة استماع، وتميزت الأغنية بأنها تحمل طابع موسيقى هانى عادل التى اشتهر وتفوق بها، وتحمل طابعا رومانسيا سواء فى الموسيقى أو الكلمات التى كتبها محمد إبراهيم.

نجاح الأغنية جعل الكثير من جمهور هانى عادل ومحبى أغانيه يرددون كلماتها خصوصا فى التعليقات على صفحته بموقع فيس بوك أو لينك الأغنية على "ساوند كلاوند"، حيث تقول كلماتها: بعدك عنى فعلا كنتى أقرب من ما كنتى كل حاجة عبارة عنك كل حاجة شايفها أنتى سايبة ريحتك بين هدومى سايبة قلقك بين همومى سايبة أيامك فى يومى وذكريات ملهاش نهاية سايبة صوتك بيحاوطنى سايبة صورتك فى المراية سايبة حاجة فكل حاجة رغم إنك مش معايا هحكى عنك للى فاضل من صحابى ومن جيرانى للى فاضل من سنين واللى عدى من زمانى للى فاضل ليا بعدك بعد ما نسينا اللى كان هحكى عنك للأماكن كل ما همشى فى مكان خدنا فيه فى الماضى صورة أو مشينا هناك سوا واحكى عنك لما هتعب للأطبا والدوا هحكى عنك للآمال والأغانى المستحيلة هحكى عنك ليكى أنتى قبل ما هنام كل ليلة.

وتفاعل هانى عادل مع جمهوره على صفحته بموقع فيس بوك حيث أكد أن الأغنية إهداء إلى رواية "سوف أحكى عنك" للروائى أحمد مهنى، ونشر حساب الروائى على صفحته، فيما عبر الأخير أيضا عن سعادته بالأغنية.

أما الأغنية الثانية "سهلة وبسيطة" فهى ذات إيقاع سريع وراقص ومتفائل تعاون فيها هانى عادل مع هشام خرما و نسمة هركى و عبد الرحمن رشدى، موسيقى وإخراج هشام خرما، وكلمات نسمة الشاذلى وعود محمود دسوقى وناى مصطفى سامى وإنتاج هاما فيلم برودكشنز ( هشام سليمان).

وتقول كلمات الأغنية لمات الأغنية: الفرحة بابها مفتوح ماتهربش منها بسبب الخوف بابها قريب حتى شوف سبها تخدك و بيك تطوف.. اسمع منى ده بكرة أحلى و بأبسط حاجة الدنيا تحلى اعمل خير هتبقى أغنى ولما نبدأ، نبدأ بإحنا.. الحياة سهلة و بسيطة لو قسيت عليك عديها دى السعادة مش بعيدة و الرضا طريقك ليها.. السعادة نعمة ببلاش والرحلة ما بتستناش سامح وانسى ومتأساش دنيتنا حلوة لازم تتعاش.. عايزين طريقنا يكون ألوان الفرحة فيه مش بالميزان ضحكة كلمة أو حتى سلام معادلة سهلة مفيهاش كلام.

لينك اغنية هحكى عنك




لينك اغنية سهلة وبسيطة











مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة