تفاصيل اعترافات المتهم بذبح صحفى بالعمرانية.. الجانى: تعرفت على المجنى عليه بالمترو وطلب منى أظبط له نجارة فى البيت.. وسهرت معه يومين وطلبت منه فلوس فرفض.. ضربته بالسكين وسرقت كاميرا ولاب توب وشاشة

الأربعاء، 02 ديسمبر 2015 02:18 م
تفاصيل اعترافات المتهم بذبح صحفى بالعمرانية.. الجانى: تعرفت على المجنى عليه بالمترو وطلب منى أظبط له نجارة فى البيت.. وسهرت معه يومين وطلبت منه فلوس فرفض.. ضربته بالسكين وسرقت كاميرا ولاب توب وشاشة مديرية أمن الجيزة - صورة أرشيفية
كتب بهجت أبو ضيف

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
حصل "اليوم السابع" على اعترافات المتهم بذبح صحفى "غير مدون بالنقابة" داخل شقته بالعمرانية، بعد أن تم القبض على الجانى عقب هروبه لعدة أيام.

وجاء بتفاصيل اعترافات المتهم "محمد.م.ح" البالغ من العمر 37 عاما، "أنا عايش فى منطقة العمرانية وبشتغل نجار باب وشباك ومتجوز، وقبل الجريمة بيومين كنت راكب المترو راجع من حدائق القبة بعد ما خلصت شغل هناك، وأثناء وجودى بمحطة مترو ساقية مكى كان المجنى عليه "تامر.م.ب" راكب المترو واتعرف عليا واتكلم معايا كتير وبعد ما عرف إنى شغال نجار طلب منى إنى أظبط له بعض الحاجات فى شقته اللى فى العمرانية، فوافقت ورحت معاه، وبعدين سهرت معاه شوية وسبته وتانى يوم رحت مرة تانية للمجنى عليه بشقته، وبعد ما سهرنا حصلت بينا مشادة كلامية عشان كنت عايز منه فلوس، واتخانقت معاه فضربته بسكين 3 طعنات واحدة منها فى رقبته وسرقت جهاز لاب توب وكاميرا وشاشة تليفزيون وهربت لحد ما اتقبض عليا".

وأكد مصدر أمنى بمديرية أمن الجيزة، أنه تم تحديد مكان هروب المتهم بعد تكثيف التحريات خاصة أن الجانى تنقل بين عدة أماكن حتى تمكن الرائد محمد عوض معاون مباحث قسم شرطة العمرانية من القبض عليه، وأرشد المتهم للمقدم محمد غراب رئيس مباحث قسم شرطة العمرانية عن مكان بيعه المسروقات، وتم ضبطها، كما اعترف بارتكاب الجريمة وأرشد عن السلاح المستخدم فى الحادث .

كان قسم شرطة العمرانية قد تلقى بلاغا يفيد بالعثور على جثة صحفى يعمل بدار نشر وعدة مواقع فنية داخل شقته، وبانتقال رجال المباحث إلى محل الواقعة تبين للواء خالد شلبى نائب مدير الإدارة العامة لمباحث الجيزة، أن المجنى عليه مصابا بجرح ذبحى برقبته وطعنتين بجسده فارق على إثرها الحياة.

كما أكدت التحريات أنه يقيم بمفرده بعد انفصاله عن زوجته، وأن طليقته هى التى اكتشفت الجريمة، بعد أن حضرت وصديقتها للاطمئنان عليه .

تم تحرير محضر بالواقعة، وأخطر اللواء مجدى عبد العال مدير الإدارة العامة لمباحث الجيزة، وباشرت النيابة التحقيق .














مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة