أكرم القصاص - علا الشافعي

داعية سلفى: موالد الطرق الصوفية سبب أزمة السكر.. واحتفالاتهم بدعة ولهو

الثلاثاء، 29 نوفمبر 2016 02:30 ص
داعية سلفى: موالد الطرق الصوفية سبب أزمة السكر.. واحتفالاتهم بدعة ولهو الشيخ محمود لطفى عامر الداعية السلفى
كتب كامل كامل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

هاجم الشيخ محمود لطفى عامر، الداعية السلفى، جموع الطرق الصوفية، زاعمًا أنها من الموالد والاحتفالات التى يقيمها الصوفيون من أهم أسباب أزمة السكر التى تشهدها البلاد خلال المرحلة الحالية.

 

ووصف "عامر"، فى بيان له، احتفالات الطرق الصوفية فى الموالد بأعياد الجاهلية، مضيفًا "الطرق الصوفية تقيم احتفالات على مدار السنة كاملة، فأسبوع لاحتفالات مولد البدوى وقبله الشبلى وبعد أسبوع مولد الدسوقى، وهكذا نحن فى مصر شعب فاضى وعنده رفاهية الوقت والمال لإحياء مظاهر دين غريب عن الإسلام".

 

وزعم "لطفى"، أن احتفالات الطرق الصوفية تخلف، قائلاً: "لقد شاهد العالم تخلفنا حينما توافد أكثر من مليون شخص كما يدعون على صنم البدوى وزحام على القبر تمسحًا ودعاءً وعلى مرئى ومسمع الأزهر ووزارة الأوقاف ثم نتساءل أين السكر؟

 

وأضاف: "فوق نكبة المعتقد وسلوك الموالد تتوالى النكبات التموينية حينما يلتهم الرواد فى المتوسط مليون كيلو حلوة البدعة فلو عندنا مع البدوى الدسوقى والمرسى والشبلى والقناوى والشاذلى يكون المجموع حولى 6 ملايين كيلو حلاوة مولد أى فى المتوسط أربعة ملايين كيلو سكر ثم لا نريد حدوث أى أزمات!".

 

وتابع: "يلاحظ على أعياد الطرق الصوفية البدعية أنها للأكل والاستهلاك والبطالة، لم نر مناسبة بدعية واحدة فيها عمل أو إنتاج، وإنما كلها نهم وإزعاج وسد للطرقات والتزاحم فضلاً عن اللهو، وكأنهم فى ترف ورفاهية بلا أزمات".










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

حامد المصري

ياحاج خليك في موائد الحمة والفتة

كل اطفال مصر المحروسة وحتى الكبار ياكلوا حلاوة المولد النبوي الشريف ومفيش فى عقولنا هذه التفهات والكلام الفارغ بتاعكم ...... وحتى اللي بيقولوا انهم سلفيين بتاكلوا حلاوة المولد اكتر من الناس العاديه ..... يامرون الناس بالبر وينسون انفسهم .... ورسول الله صل الله عليه وسلم .... يقول ...... من سنة حسنة فله اجرة واجر من عمل بها .....

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

كلام منطقى ..طنطا ودمياط وحدهم يستهلكون نصف ما تستهلكه مصر من السكر حيث تكثر الحلويات والمشبك

....

عدد الردود 0

بواسطة:

مصطفى هلال

اتقو الله

يا شيخ محمود خليك في دعوتك وبلاش ............ًً؟؟،؟! ؟ انت تقول الموالد بدعه ماشي معاك لكن تختصر ازمه السكر في استهلاك الطرق الصوفيه السكر ده اسمه غب......او تعر.............. اسف

عدد الردود 0

بواسطة:

Elhakany

ادعياء متطرفون

انتم أسباب نكبة العرب..... حسبنا الله و نعم الوكيل فيما يا جاهليين يا متطرفين

عدد الردود 0

بواسطة:

العربي

ماذا قدم السلفية غير التنطع و التشدد الذى مصدره سطحية الفكر والاخذ باللفظ وهو ما انتج الداعشية

و القاعدة وخلافه -- اتقوا الله ولا تشغلوا المسلمين بتوافه الأمور -- ان هذا الدين متين فأوغلوا فيه برفق - وعلموا الناس الإخلاص في العمل و الجد و النزاهه و الرحمة و الأمانة - بدلا من جمعا حرما - مش لبس الزى الباكستانى على انه الزى الاسلامى -- وان الدين لحية و ثوب قصير و تقطيب الجبين لقد اغرقتم الناس في الجهاله و التفاهه و السطحية.

عدد الردود 0

بواسطة:

Fadel

كلام فاضي

ايه الكلام الفاضى ده ? هي دى اول سنة يتعمل فيها موالد ? قول كلام عاقل وبلاش طريقة تفسير المواقف على مزاجكم

عدد الردود 0

بواسطة:

salama

ده جزء

والله كلام منطقى وده جزء من الازمه مش كل الازمه

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

الصوفية خط احمر

على الاقل مشوفناش منهم ارهابي ولا شوفنا منهم واحد في القرن الواحد وعشرين بيقول بقتل المرتد وقتل تارك الصلاة عمدا زي ما افتى خالد الجندي في قناة دريم بقتل تارك الصلاة عمدا ومنكرها ومعاه مشايخ السلفية طبعا . الصوفية هما النقطة المضيئة في تاريخنا المهبب كله والواحد لما بيقعد مع اي صديق اجنبي من اللي بيربطوا الاسلام بالارهاب بيستعين بالصوفية ومذهبهم عشان اعرف ادافع عن الاسلام . ولولا الصوفية كان زماننا كلنا بقينا عرة ونكرة في العالم واوربا وامريكا داسونا بالجزم من اول اندونيسيا شرقا لحد المغرب غربا .

عدد الردود 0

بواسطة:

m

صح كده ياشيخ

احنا فى زمن الناس مش بتصدق الشيوخ وبتصدق العوالم

عدد الردود 0

بواسطة:

سامح سمير

انتم لوحدكم ازمة

سلف الجهل والتخلف والرجعية هم سبب الازمة كاذبون يستغلون الازمات والمشكلات فى المجتمع وتطويعها للصقها للمعادين لافكارهم لاجديد عليهم هم من قالوا ان الكنائس بها اسلحة ورغم ذالك تم هدم واقتحام وحرق اكثر من 100 كنيسة ونزل مسيحين ولم يجدوا فيها حتى مطواااة هم من قالوا ان مقرا امن الدولة بة سجون تحت الارض وتم اقتحام المقر ولم يجدوا فية هذة السجون هم من يؤيدون داعش فى صدورهم وفيما بينهم هم الفارحين والمهلليلين لاي مصيبة فى المجتمع

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة