"معجزة طبية" بالفيديو.. استخراج قلم رصاص استقر بمخ طفل من عينه

الجمعة، 23 ديسمبر 2016 11:01 م
"معجزة طبية" بالفيديو.. استخراج قلم رصاص استقر بمخ طفل من عينه  استخراج قلم رصاص استقر بمخ طفل من عينه
كتب هيثم سلامة - وائل ربيعى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

 

 

نجح أطباء بمستشفى قصر العينى، فى استخراج قلم رصاص من رأس طفل أمس، كان قد دخل عن طريق عينه، وذلك بعد إجراء عملية جراحية ناجحة.

صورة الطفل قبل اجراء العملية
صورة الطفل قبل اجراء العملية

قال الدكتور محمد حسين مدرس جراحة المخ والأعصاب بكلية الطب قصر العينى، عبر رسالته إلى خدمة صحافة المواطن: "وصلت حالة لطفل البالغ من العمر ثلاث سنوات فاقداً للوعى، فى حالة تشنج عصبى ، وبسؤال الأهل لم يعرفوا ما السبب وراء ذلك ".

 

صورة الأشعة توضح وجود القلم داخل مخ الطفل
صورة الأشعة توضح وجود القلم داخل مخ الطفل

وأضاف الدكتور محمد حسين: "فوجئنا بعد إجراء الأشعة اللازمة على مخ الطفل، بوجود جسم غريب بالمخ بطول 15 سم، دخل عن طريق العين بدون وجود فتحة دخول واضحة".

 

صورة الأشعة لمخ الطفل
صورة الأشعة لمخ الطفل

وأشار إلى أنه تم إدخال الطفل للعمليات فى قسم حوادث جراحة المخ والأعصاب بقصر العينى، وكان الفريق الجراحى مكون من الدكتور محمد فتحى عادل مدرس جراحة المخ والأعصاب، ومساعده الدكتور طاهر محمد محمد على طبيب مقيم جراحة الأعصاب، والدكتور كريم بكر، مدرس الرمد وإصابات العين، وتم استئصال ذلك الجسم الغريب من خلال عمل فتحة صغيرة بجانب العين، واتضح بعد إزالته أن الجسم، كان عبارة عن قلم رصاص طوله حوالى 15سم ومازال الطفل يتلقى العلاج بالرعاية المركزة".

القلم بعد استخراجه من مخ الطفل
القلم بعد استخراجه من مخ الطفل

 

شاركونا فى تحرير المواد الصحفية بإرسال الصور والفيديوهات والأخبار الموثقة لنشرها بالموقع والجريدة المطبوعة، عبر خدمة "واتس آب اليوم السابع" برقم 01280003799، أو عبر البريد الإلكترونى send@youm7.com، أو عبر رسائل "فيس بوك"، على أن تُنْشَر الأخبار المُصَوَّرَة والفيديوهات باسم القُرّاء.









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 4

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

مدعاة للشك !!

بتحصل حوادث كتير غريبة , زى ابتلاع اجسام غريبة مثلا او دخول اجسام غريبة فى الأذن او العين او الأنف , لكن المثير للشك ان اهل الطفل بيقولوا انهم مش عارفين ايه اللى حصل , الكلام ده يبقى منطقى لما الولد يبلع حاجة من غير ما حد ياخد باله او يدخل حاجة فى ودانه او مناخيره , هنا ممكن يلاقوا الطفل بيعيط وهما مش فاهمين ليه , عادى , بتحصل , انما طفل عمره تلت سنين يدخل قلم رصاص كاااااااامل طوله 15 سم ورا عينه اتجاها لدماغه من غير ما يعرفوا ايه اللى حصل !! لا الألم منعه يكمل ولا حد شافه فوقفه ولا حاجة ابدا ؟؟ تيجى ازاى دى ؟؟ اعتقد ان فى الموضوع شبهة جنائية والفعل ده مقصود بيه قتل الطفل لسبب او لآخر , والقاتل عمل ده اعتقادا منه انها وسيلة للقتل محدش هيتكتشفها , وفعلا كان ممكن الولد يموت ويندفن بدون ما يتعرف السبب الحقيقى لوفاته !!

عدد الردود 0

بواسطة:

dr fady

ردا على واحد

وليه ما تقولشى ان فيه حد كان بيذاكر للولد ويعلمه القراءاه وسن الولد بيقول انه لسه بيتعلم - واتعصب على الولد وفى لحظه قاله انت تعبتنى يا اخى مش عارف دى - دى سهله اوى انت مش شايفها كويس يلا انطقها - طيب تعرف دى بص عليها كويس وانطقها انت عارف لو معرفتش بعد كدا هحط القلم فى عنيك - الولد ما قدرش والاخ اتعص علية وهو ماسك القلم و عضمة الولد طريه

عدد الردود 0

بواسطة:

Mohamed.abudaood

تحية لاطباء مصر

تحية لاطباء مصر اللي مش واخدين حقهم في بلد اقصى طموحها قرض خارجي

عدد الردود 0

بواسطة:

555

ازاي مش مفهموم

افهم سن قلم عن طريق العين انما قلم كامل وعينه سليمة ازاي ده عينه تتخزق اصلا يا ريت اللي كتب الخبر يفهمهولنا

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة