قبل ساعات من عيد الحب العالمى.. "الفلانتين هتقضيه ازاى" يتصدر الترند.. الشباب: هنراقب أسراب القريدس وهى بتحمى بيضها من هجمات السلطعون.. والبنات: فى بيتنا عشان منشفش سوسو لابسة أحمر وكوكو جايبلها دبدوب

الخميس، 11 فبراير 2016 10:14 م
قبل ساعات من عيد الحب العالمى.. "الفلانتين هتقضيه ازاى" يتصدر الترند.. الشباب: هنراقب أسراب القريدس وهى بتحمى بيضها من هجمات السلطعون.. والبنات: فى بيتنا عشان منشفش سوسو لابسة أحمر وكوكو جايبلها دبدوب عيد الحب - أرشيفية
كتب - محمد تهامى زكى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
يحتفل العالم فى الرابع عشر من فبراير، بعيد الحب العالمى "الفالانتين"، ويغلب اللون الأحمر على هذا اليوم سواء فى الملابس أو تبادل الهدايا بين المحبين، لكن كثيرا من الشباب والبنات لم يحتفل لعدم ارتباطهم أو لأسباب أخرى.

وفى هذا الإطار أطلق رواد مواقع التواصل الاجتماعى، هاشتاج "الفلانتين هتقضيه ازاى"، وذلك قبل ساعات قليلة من الاحتفالات التى تسود العالم، وشارك فيه المغردون بفاعلية مما جعله يتصدر قائمة الأكثر تداولا فى مصر"الترند"، بعد إطلاقه بدقائق قليلة.

الشباب: نراقب أسراب القريدس وهى تحمى بيضها


وسخرت تدوينات المغردين من خلال الهاشتاج، وتنوعت بين الشباب والبنات، حيث قال إسلام:"هقضيه فى عالم مليء بالحشرات، وكيف تكونت مياه الحمبولى فى ترعة الإسماعيلية وعودة الديناصورات"، بينما قال عمر مجدى: "هروح جمصة، أفرش على الشط وأراقب أسراب القريدس وهى بتحمى بيضها من هجمات السلطعون المتكررة".

وقال حسام: "هقضية أنا ونفسى فى المشمش، أصلنا وخدين بعض عن حب ومحدش يقدر يفرقنا"، فيما قال آخر:" سأقضيه باحتساء القهوة الساخنة علی ضفة نهر التايمز مع جريدة بايتة".


البنات: هناكل أكله حرشه


إسراء قالت: "بما إنى سنجوله، هروح الكلية واتفرج على العيال وهما بيتفلتنوا"، وقالت منة أشرف: "هعزم كرشى على أكله حرشه"، فيما قالت أسماء: "حضرتك أنا هقعد ف بيتنا أكرملى ولا ان أشوف سوسو لابسة أحمر وكوكو جايبلها دبدوب أحمر فى شنطة حمرا، قلبى مش هيتحمل".

وقالت زينب: "أمشى فى الشارع ألاقى كل النبات والولاد بيشتروا هدية الفلانتين، إلا أنا ماشيه بتفرج من بعيد لبعيد"، وقالت إيمان: "هقضيه مع الدبدوب بتاعى، يلا اهو منا وعلينا"، فيما قالت آلاء غالى:

"حضرتك أنا هحتفل بيه فى المدرسة، وعلى رأى اللى قال، ﻳﺎﻣستنى ﺍﻟﻔﻼﻧﺘﻴﻦ ﻳﺠﻴﻠﻚ ﻓﻴﻪ ﻫﺪﻳﺔ.. يا ﻣﺴﺘﻨﻲ ﺍﻟﺒﻴﺒسى ﻳﻨﺰﻝ ﻣﻦ ﺍﻟﺤﻨﻔﻴﺔ".


عيد الحب (1)

عيد الحب (2)

عيد الحب (3)

عيد الحب (4)

عيد الحب (5)

عيد الحب (6)

عيد الحب (7)

عيد الحب (8)

عيد الحب (9)

عيد الحب (10)

عيد الحب (11)




موضوعات متعلقة


- "ما الذى لا تستطيع الأنثى نسيانه"..هاشتاج لـ"فضفضة" الفتيات بعد الفراق



- ما تجيبلهاش دبدوب ولا خلاط .. 5 هدايا هتخلى "الفلانتين" يقلب بغم









مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة