خريج آداب جغرافيا يعمل "صنايعى حلل".. "أنا إيه اللى جابنى هنا"

الإثنين، 29 فبراير 2016 11:14 ص
خريج آداب جغرافيا يعمل "صنايعى حلل".. "أنا إيه اللى جابنى هنا" ياسر حنفى صانع الحلل
كتبت سمر عبدالله

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
تخرج فن كلية الآداب جامعة عين شمس من قسم الجغرافيا، كان يحلم بأن يعمل فى مهنة، لا تجعل هدومه متسخة، تجعل الناس يلقبونه بـ"الأستاذ"، كان يطمح أن يعمل بما درسه، وسط أشخاص يحملون مؤهل عالِ مثله، لكن تأتى الرياح بما لا تشتهى سفننا، فالقدر دائماً ما يلعب لعبته التى قد تحول شخص من لاشئ إلى شخصية يحترمها الناس.

وضعته ظروف حياته الصعبة فى مكان عمل غير مناسب لما تعلمّه على مدار الأربعة سنوات فى الجامعة، أو الـ16 عاماً التى ضاعت من عمره، ياسر حنفى فى عقده الرابع يروى ما حدث له وجعله فى هذا المكان "اتخرجت من كلية الأداب جامعة عين شمس من قسم الجغرافيا درست المساحة بصفة خاصة والجغرافيا بصفة عامة وبعد كل ده ملقتش غير الشغلانة اللى اتعلمتها وانا صغير وهى تقطيع الحديد عشان الحلل".

يتذكر ياسر وهو فى المرحلة الابتدائية أنه كان يريد الحصول على مال ليساعده على ظروف المعيشة الصعبة له وأسرته أيضاً، فقرر أن ينزل بعد اليوم الدراسى إلى الورشة لتعلم الحرفة وكسب القليل من الأموال، وفى الأجازة المدرسية كان يعمل طوال الـ12 ساعة، لكسب المزيد من المال، حتى قرر فى الثانوية العامة أن يجتهد؛ ليلتحق بالجامعة ويُسعد أهله، إلا أنه فور تخرجه أخذ يبحث عن حرفة يعمل بها بما تعلمه إلا أن النتائج كانت "مفيش".

ويقول ياسر "ايه علاقة الجغرافيا بصناعة الحلل وتقطيع الحديد؟ انا مش بعيب على اللى بيشتغلوا بالشغلانة دى أنا متعلم تعليم عالى واللى حواليا مدخلوش مدارس يارتنى ما اتعلمت، انا 40 سنة دلوقت ولسه بدور ومش هيأس أكيد هلاقى شغلانة تناسبنى بعد ما عمرى راح".








مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 2

عدد الردود 0

بواسطة:

محمدنعيم

الأستاذ المحترم ياسر

عدد الردود 0

بواسطة:

khaled

وظف شهادتك لتطوير مهنتك

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة