"سنجل ليه" Top trend بأكثر من 14 ألف تدوينة.. وساخرون: أحنا طلعنا كتير

الثلاثاء، 12 يوليو 2016 02:00 م
"سنجل ليه" Top trend بأكثر من 14 ألف تدوينة.. وساخرون: أحنا طلعنا كتير هشتاج سينجل ليه
كتبت ريهام عبد الله

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
يشغل موضوع الارتباط حيز كبير من تفكير الشباب خاصة فى فترة العشرينيات، ويحوز الموضوع على اهتمام الشباب فتيات وأولاد، كما أن بعضهم يسعى بشدة للدخول فى علاقات بصورة منتظمة خوفاً من وجودهم بمفردهم.

وعلى الجانب الآخر يوجد الكثير من غير المرتبطين، المتمسكين بموقفهم، ويسوقون عدة أسباب عن عدم ارتباطهم حتى الآن.

وكنوع من طرح القضية بشكل واضح وملموس، دشن رواد تويتر هاشتاج "سنجل ليه" وغردوا فيه عن أسباب عدم ارتباطهم ودخولهم فى علاقات عاطفية، وحقق الهاشتاج انتشاراً فى ربوع الموقع وتصدر قائمة الأكثر تداولاً بين رواد الموقع فى التريند المصرى وحقق أكثر من 14 ألف تدوينة منذ تدشينه.

وتنوعت التعليقات عبر الهاشتاج ما بين رصد الأسباب الحقيقية للمغردين عن عدم ارتباطهم، كما لم تخلو التدوينات من السخرية التى تميز الشعب المصرى بصورة كبيرة.
1
هاشتاج سينجل ليه

ومن جانبها غردت إحدى المدونات "لأنه برأيى العزوبية احسن بكتير من انى اتزوج واحد لا مبالى شايف فى مصروف للبيت وعيونه زايغة"، وآخر قال "عشان مش فاضى استحمل وهتم بحد دا انا بستحمل وبأهتم بنفسى بالعافية".
وعلى سبيل المزاح والسخرية غرد أحدهم "مفيش جردل بيشيل اتنين"، " لا ياحبيبى مش انا ،انا مرتبط بس كطرف 3 مستنيها هى تبقى سنجل واتوكل على الله"، وآخر "علشان قاعد فى الشغل حاليا بشرب شاى بـبسكويت العيد وبتفرج على ونوس ".
واستمرت حالة المزاح عبر الهاشتاج فغردت ميرنا يوسف"السنجلة جنتلة والارتباط احباط"، ومزح هشام عبد الفتاح "الهاش ترند أول كده الواحد يتطمن انه مش سنجل لوحده دى حاجة حلو اوي".
2
هاشتاج سينجل ليه توب تريند على توتير


Capture
هاشتاج سنجل ليه ينتشر على مواقع التواصل الاجتماعى



موضوعات متعلقة.


- "عايز تسيب مصر ليه" ترند تويتر بـ12 ألف تغريده.. ومغردون: عشان البوكيمون









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة