زيادات تتراوح من 275 قرشا وحتى 5.25 جنيه للسجائر بعد "الضريبة المضافة"

الجمعة، 26 أغسطس 2016 08:43 م
زيادات تتراوح من 275 قرشا وحتى 5.25 جنيه للسجائر بعد "الضريبة المضافة" ارشيفية
عبد اللطيف صبح

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

كشف جدول السلع والخدمات لمشروع قانون الضريبة على القيمة المضافة، حجم الزيادة المتوقعة فى أسعار السجائر والمعسل بعد تطبيق هذا القانون.

 

ويفرض القانون ضريبة 50% من سعر بيع المستهلك النهائى لكل 20 سيجارة، بالإضافة إلى 275 قرشا للعبوة التى لا يزيد سعر بيعها للمستهلك النهائى عن 13 جنيها، و425 قرشا للعبوة التى يكون سعر بيعها للمستهلك النهائى أكثر من 13 جنيها وحتى 23 جنيها، و525 قرشا للعبوة التى يكون سعر بيعها للمستهلك النهائى أكثر من 23 جنيها.

 

وتعد أسعار بيع المنتجات للمستهلك النهائى والمعلنة فى تاريخ العمل بهذا القانون هى الحد الأدنى لوعاء احتساب ضريبة المبيعات المستحقة على تلك الأصناف، وأن تُحصل ضريبة الجدول على إجمالى سعر بيع المستهلك النهائى شامل جميع الضرائب والرسوم من المنتج أو المستورد عند الإفراج الجمركى.

 

كما تُفرض ضريبة على المعسل والنشوق ودخان الشعر المخلوط وغير المخلوط 150% بحد أدنى 100 جنيه عن كيلو جرام من الدخان الخام الداخل فى صناعتها، وضريبة 50% على خلاصات التبغ، وعلى بند غيرها نسبة 50% بحد أدنى 16 جنيها عن الكيلو جرام صافى من الدخان الخام الداخل فى صناعتها.

 










مشاركة

التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

sameh

وماله

وما الضرر نحن داخل نفس الدائرة رفع سعر السجائر فيرفع الاعمال الحرة والصنايعية الاسعار فينطحن الموظف حبتين ثم يطالب برفع اجره لان كل ماحوله زاد وتدور نفس العجله والمستفيد الوحيد الحكومة لانها تستغل الزيادة مابين رفع الضريبة ووصول الموظف قبل درجة الوفاه الاكلينيكية بثانية واحدة فلابد من رفع اجره وهذا الوقت بهذه النقود تستطيع ان تستغلها فى رفع رواتب البعض الاخر من ذوى الصوت العالى فتسير الامور ثم ندخل على الدائرة الثانية وهكذا

عدد الردود 0

بواسطة:

مهندس / صلاح

كده الزياده حوالى 30 بالمائة

الكلام كان على 12 أو 14 بالمائة ضريبة ، الارقام بالخبر تعطى زياده حوالى 30 بالمائة زياده، ده خلاف الزياده اللى بيفرضها البائع زى ما هو عايز ،والله حرام عليكم ، ها تعملوا ايه فى الناس تانى ، حسبنا الله ونعم الوكيل فى من بيده الامر، واحذروا غضبة الغلابه ،وقد أعذر من أنذر، ولك الله يا شعب مصر .

عدد الردود 0

بواسطة:

مدمن سجاير

ولو

اللى بيدخن برضو حيدخن وكله على حساب الزبون :دكتور مهندس مدررس سباك سواق .......الخ

عدد الردود 0

بواسطة:

أبو الحسابات المقارنة

الغاوى ينقط بطاقيته

نسبة كبيرة من العاملين فى فرنسا يتقاضون الحد الأدنى (سميك) فى الأجور وهو : 10 يورو/ساعة يدفع منها العامل 23% للتأمينات. ويعمل العامل وقت كامل ب 35 ساعة/أسبوعيا، 4.5 أسبوع شهريا تقريبا. وبحسبة بسيطة العامل مرتبه الصافى = 1212 يورو تقريبا. أسعار السجاير تزيد كل أول يناير من كل عام وغالبا بتزيد مرة اخرى فى أغسطس. علبة السجاير 20 سيجارة تدور سعرها حول 8 يورو على حسب النوع فى المتوسط. هذا مع العلم بأن فرنسا من أهم منتجى الدخان زراعيا فى العالم. بموجب هذه الأسعار، اذن : مرتب الموظف = 151 علبة سجاير. فالى الجهابزة اللى مش راضيين عن الزيادة فى السجاير يقدروا يحسبوا صافى مرتباتهم الشهرية (مرتب + حوافز + مرتب شغل تانى بعد الطهر + أى شئ اخر مثل اكراميات، أو رشوة) ويشوفوا هل مجموع مرتباتهم أكبر من 151 علبة سجاير أم لا ؟ فى انجلترا : علبة السجاير أغلى بكثير من مثيلتها فى فرنسا. فى كندا علبة السجاير من الأشياء الغالية نار ...نار.

عدد الردود 0

بواسطة:

mostafa

لك الله يا مصر

الانسان البسيط البسيط جدا ينفس غضبه في السيجارة صدقوني رفع السعر ده يضر بالانسان البسيط فقط الله البسيط فقط

عدد الردود 0

بواسطة:

جحا

فرصة للمدخنين للاقلاع عن هذه العادة و ينقذوا صحتهم و اموالهم

فوق

عدد الردود 0

بواسطة:

ابو بسمة

ارحموا البائع

لابد من السعر مطبوع علي العلبة والتجار اللي عندهم سجاير تخزين يشربوها لو عايزة الدولة تمشي صح

عدد الردود 0

بواسطة:

استهبال

ده استهبال والله حتى السجاير

ايه القرف ده السجاير كمان هتغلى اكتر من كده ده احنا بننفس فيها همومنا كمان منعرفش نشتريها انا شايف ان الاوضاع كده مش مظبوطه والناس اصلا مطحونه يادوب على ادها يا ريت تراجعوا قراراتكم دي لانها هتغضب ناس كتير واحنا مننكرش ان السجاير مضره بس مل واحد حر في نفسه

عدد الردود 0

بواسطة:

ارحمو محدود الدخل

ارحمو محدود الدخل

نرجو طبع السعر على العلبه لان كل بائع بيحدد سعر بيع بمزاجه علبة السجاير كيلوباترا فى العجمى اسكندريه وصل 12 جنيه من قبل الزياده ارحمو المطحونين حرام

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد عادل

في إنتظار الجمل

معني ذلك أن علبة السجائر الشعبية ستصل لعشرين جنيه والعلبة المستوردة تقترب من الخمسين جنيه يعني دخلنا بكل ثقلنا في مرحلة الإستهبال الممنهج .. هذا إلي جانب أن الدولة فرضت ضريبة دكاكيني 350% علي رسائل الموبايل لتصبح الرسالة ب130 قرشا بدلا من 30 قرشا .. إنتم رايحين بمصر علي فين ؟! طيب أقولكم علي طريقة تخرج الجنيه المصري من حالة الإحتضار وتبطلوا اللي بتعملوه ..خلي العبور في قناة السويس بالجنيه المصري وليس بالدولار وكده العالم سيبحث عن الجنيه ولو في داخل مبصقة ! .. آه نسيت الكلام ده كان ينفع زمان قبل أن يذوب جليد القطب الشمالي ويصبح خطا ملاحيا وكان ينفع قبل خطوط السكة الحديد بين الصين وألمانيا يعني ولا حد حيسأل فيك وحيستخدموا الطرق البديلة لنقل بضائعهم ويتركوك تقلب كفيك علي ما أنفقت فيها! .. لكن الأمل موجود أن يسترد الجنيه عافيته والآشية تبقي معدن كوتاريلي .. سيحدث ذلك فقط عندما يلج الجمل في سم الخياط !

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة