بالصور ..تركيب كاميرات مراقبة بمحطة السكة الحديد بأسوان بتكلفة 2 مليون جنيه

الأحد، 29 يناير 2017 05:00 ص
بالصور ..تركيب كاميرات مراقبة بمحطة السكة الحديد بأسوان بتكلفة 2 مليون جنيه إحدى كاميرات المراقبة
كتب رضا حبيشي

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أكد اللواء رفعت حتاتة رئيس شركة السكك الحديدية للخدمات المتكاملة وأعمال التأمين والنظافة، الانتهاء من تركيب شبكة كاميرات جديدة بمحطة أسوان، وذلك ضمن مشروع التطوير الذى تشهده المحطة، بتكلفة وصلت إلى 2 مليون جنيه، لافتًا إلى أن كاميرات المراقبة تغطى كامل أرصفة المحطة لإحكام السيطرة الأمنية عليها.

وأضاف حتاتة فى تصريحات لـ"اليوم السابع"، أنه تم تشغيل شبكة المراقبة الجديدة بدء من أمس السبت، مشيرًا إلى أن هذا النظام يتماشى مع حركة السياحة الوافدة على المحطة، لافتًا إلى أن الشركة انتهت من تركيب كاميرات مراقبة حديثة فى المحطات الرئيسية بمحطات "الأقصر، وسوهاج، وقنا، وأسيوط، والمنيا" وأنه جارى تركيب الكاميرات فى جميع المحطات الرئيسية على مستوى الجمهورية، لتحقيق السيطرة الأمنية عليها، وذلك ضمن المشروع الذى تتولى الشركة تنفيذه، وتتحمل هيئة السكة الحديد تكلفته بالكامل.

وأشار حتاتة إلى أنه يتم تركيب الكاميرات وتحديد مواصفاتها بالمحطات بالتنسيق مع الجهات الأمنية، وبالتوازى مع أعمال التطوير التى تنفذها هيئة السكة الحديد فى المحطات، موضحًا أن المشروع يستهدف ربط جميع المحطات على مستوى الجمهورية بشبكة كاميرات مراقبة واحدة.

 

إحدى كاميرات المراقبة
إحدى كاميرات المراقبة

 

متابعة كاميرات السكة الحديد
متابعة كاميرات السكة الحديد

 

مسئولون يتابعون كاميرات المراقبة
مسئولون يتابعون كاميرات المراقبة

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 6

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

خبر محتاج وقفه

2 مليون جنيه كاميرات ده لو بيبنوا المحطه من جديد مش هتتكلف الرقم ده

عدد الردود 0

بواسطة:

عايدة

اسوان حصلت علي انتعاشة من زيارة الريس

عقبال الجيزة ب الجيزة قريبة مش محتاجة سفر بس فيها مناطق لو زرها الريس انا متاكدة ان مش هيعجبة ابدا المناظر

عدد الردود 0

بواسطة:

ahmad

كتير جدا

نطالب الرقابة الادارية التحقيق في هذا الرقم المبالغ فية

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

2 مليون جنيه؟؟

ليه كاميرات نوعها ايه دي ؟ المحطة مش محتاجة غير ست سبع كاميرات بالكتير.

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

والله حرام عليكم

انا بسافر كل 15 يوم من القاهرة الى اسوان و العودة فى القطار الأسبانى المكيف الدرجة الأولى بموت من البرد 100 مرة فى الرحلة دي علشان القطار مفهوش تكيف ساخن و فى الصيف بردو بموت من البرد علشات تكيف القطار البارد لسة مايعرفش حاجة اسمها ثرموستات علشان يفصل عند درجة حرارة معينة يعنى تبريد حتى الموت او تسخين حتى الموت او التكيف عطلان مش كان من باب اولى صرف الملايين دى فى تركيب ثيرموستات لتكيف القطارات لتحسين الخدمة داخل القطار بدل تحسين شكل المحطات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عدد الردود 0

بواسطة:

عايدة

الاسعار شملة كلة

اولا بناء غرف للمراقبة و شراء شاشات للمتابعة و كمبوترات يعني حسبة 200 الف جنية و الباقي شاي........... انتوا عارفين اللي بتركب الحاجات دية اش فطار و شاي يعني 20 الف تاني كدة يبقي كام اقولكم احنا هنتصرف لحد م ال 2 مليون يخلصوا ............ دقيقة واحدة هتفرج علي فيلم نجيب الريحاني ابو حلموس و هنشوف اتصرف في الموضوع ازاي ... سلام دلوقت هرجع لكم تاني بعد الفيلم

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة