"شباب المصريين الأحرار" تطلق مبادرة توعية بالأماكن السياحية المنسية

السبت، 02 ديسمبر 2017 01:17 م
"شباب المصريين الأحرار" تطلق مبادرة توعية بالأماكن السياحية المنسية رئيس حزب المصريين الأحرار
كتبت إيمان على

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
أطلقت أمانة الشباب بحزب المصريين الأحرار ، اليوم أولى مبادرتها السياحية تحت عنوان  "مصر الجميلة" للتعريف وللتركيز على بعض الأماكن السياحية المصرية للتذكرة بها والتعريف بتاريخ البلاد أكثر ، وتنظم باكورة رحلاتها إلي مجمع الأديان بمصر القديمة بمشاركة قرابة مائة شاب وفتاة، وتهدف من خلال الزيارة ترسيخ الهوية وابراز الجانب التاريخي والحضاري الهام للدولة المصرية.
 
وقالت أمانة الشباب ، حسب بيان اليوم السبت ، في عرضها المبادرة " أهلا بيك معانا في أول رحلات مبادرتتنا  السياحية "مصر جميلة" .. و اللي هنركز فيها علي الأماكن السياحية المنسية في مصر، عشان نفتكر تاريخنا كويس و نعرف أكتر عن تاريخ و حضارة أجدادنا .. و بلدنا جميلة أد إيه، كل رحلة هانعملها ليها هدف، و هدف رحلة مجمع الأديان إننا نشوف إزاي حضارات مختلفة بثقافات مختلفة و ديانات مختلفة كانت في وقت من الأوقات متجمعة مش بس في بلد واحدة .. دي في منطقة واحدة .. و مع الوقت أخدت كلها الطابع المصري و الروح المصرية".
 
 
وأضافت أمانة شباب المصريين الاحرار، أنها تتبع أكبر حزب ليبرالي في مصر، ولذا يهدف الحزب تحقيق رسالتة ودوره في المجتمع من المساعدة في مواجهة التحديات والصعوبات، وأستثمار افكار الشباب لتنمية الدولة ووصول افكارهم للجهات التنفيذية المختصة.









مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة