#اعرف.. ما هى دلالات الملصقات الصغيرة على الفاكهة والخضروات فى المحلات؟

الأربعاء، 15 فبراير 2017 03:00 ص
#اعرف.. ما هى دلالات الملصقات الصغيرة على الفاكهة والخضروات فى المحلات؟ ليمون
كتبت سلمى الدمرداش

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

دائمًا ما تناول الخضروات والفاكهة دون السؤال عن أشياء كثيرة، مثل معرفة انتماء هذا الصنف إلى الفاكهة أم الخضروات، إذ تعتبر الطماطم من الفاكهة فى حين يعتبر البطيخ من الخضروات، كذلك الورقة البلاستيكية الصغيرة الملصقة على الفاكهة التى تحمل كود رقمى صغير، فجميعنا يقوم بغسل الفاكهة أو الخضروات ونزع الورقة الصغيرة وإلقائها فى القمامة دون أن يعرف دلالة هذه الأرقام أو لون الورقة الصغيرة.

وإليكم مجموعة من الورق الملصق على بعض أنواع الفاكهة و دلالاته:

1- إذا كان الورق الملصق على الخضار أو الفاكهة يحمل "4" أرقام فقط فهذا يشير إلى أن نوع الفاكهة أو الخضار تم زرعه باستخدام أجهزة زراعية حديثة، بالإضافة على احتوائه على كميات كبيرة من الأسمدة والمبيدات الحشرية.

الليمون
الليمون

2-الملصق الذى يتكون من 5 أرقام ويبدأ برقم "8" من اليسار يشير على أن هذا الصنف معدل وراثيًا، خاصة أن كثير من الفاكهة يتم تعديلها وراثيًا بإضافة بعض المواد لها مثل البطيخ و الموز والباباى.

تفاح
تفاح

3-إذا حمل الملصق الصغير 5 أرقام وبدأ أولها من اليسار بالرقم "9"، فذلك يشير إلى أن هذا النوع من الخضار أو الفاكهة زُرع باستخدام أساليب زراعية قديمة وخالى تمامًا من الأسمدة أو مواد كيماوية ، إذ يدخل تحت قائمة المنتجات العضوية.

كمثرى
كمثرى

4-أما الفاكهة التى لا يوجد عليها مُلصق صغير يحمل كود به أرقام والتى يبحث عنها الكثيرون دون أن يعرفون أن عدم وجود الملصق والكود يشير على أن هذا الصنف غير صالح لاستخدام المستهلك.

يوسفى
يوسفى بدون كود

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 5

عدد الردود 0

بواسطة:

وائل لطفى

ممتااااااااااااااز

مقال ممتاز بجد احييكى عليه

عدد الردود 0

بواسطة:

خالد

بطلوا كذب

وهل معقول الشركة المنتجة للفاكهة او اي جهة هتاخد خضروات او فواكهة كلها مبيدات وتعلن عنها صراحة وتبيعها في السوق ؟؟ لكن الواضح ان في ناس عاوزة تخرب بيوت الناس وبس لحاجة في نفس يعقوب

عدد الردود 0

بواسطة:

.

.

مصر مفهاش الكلام الا في الموز المستورد ده ليه نفسي اعرف ؟؟ وهل في مصر بيستخدموا مية المجاري ولا لأ

عدد الردود 0

بواسطة:

مواطن مصرى

مقال ممتاز

الف شكر على هذا المقال المفيد جدا جزاك الله خيرا

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

ردود على الأخوة 2 و 3 !!

بالنسبة للأخ خالد فأحب اقول لحضرتك ان المسألة مهياش كذب ولا حاجة , فيه قانون عالمى بيلزم المنتجين اللى بيصدروا سلعهم انهم يعلنوا عن الأسلوب المستخدم فى انتاج السلعة , ولو المنتج ده محطش كود على سلعته بيبين هى انتجت ازاى مبيتمش تصديرها , وده علشان اللى بيشترى السلعة يبقى عارف تماما هى انتجت ازاى , عاجبه يشتريها على كده خير مش عاجبه هو حر !! وعندنا فى مصر المستوردين للأسف بيستغلوا ان المستهلكين ميعرفوش الأكواد دى معناها ايه فبيستوردوا سلع معاملة بمبيدات وكيماويات لأنها بتتباع ارخص من المنتجة حيويا , وهنروح لبعيد ليه يا استاذ خالد , ما احنا كمصريين عارفين كويس ان كل منتجاتنا الزراعية بلا استثناء معاملة بأسمدة ومبيدات ومع ذلك بنشتريها !! اى مستهلك لما بيدخل السوبر ماركت بيلاقى مجموعة من السلع مكتوب عليها انها منتجة حيويا وغير معدلة وراثيا , للأسف غالبا مبيشتريهاش وبيضطر يشترى غيرها لأنها ارخص , وارخص كتير كمان احيانا بتوصل لمضاعفة السعر !! فالمنتج اللى بيقولك انا سلعتى عليها مبيدات واسمدة , مش بيقولك كده علشان متشريش , هو بيقولك والله السلعة دى معاملة بالمبيدات بس انا هبيعهالك بنص التمن , وانت حر عاجبك تشريها علشان فرق السعر اشتريها , مش عاجبك متشتريهاش !! غير كمان يا استاذ خالد ان بره استخدام الأسمدة والمبيدات غير عندنا !! بمعنى انه بيتم بشروطه اللى متضرش صحة المستهلك يعنى بكميات محسوبة كويس ومراعاة الفترة بين الرش والحصاد وتحليل عينات من المحصول لبيان اذا كان صالح لأستهلاك الناس من غير ما يضرها وللا لأ , فبالنسبة لهم بره المبيدات والأسمدة مهياش كارثة زيها عندنا , وشرا المنتجات الحيوية عندهم مجرد ( حسوكة زيادة ) من المستهلك , انما عندنا الأسمدة والمبيدات بتستعمل بشكل خاطىء بيخلى المحاصيل المنتجة بيها تبقى سامة للمستهلك , واظن كلنا كل شوية بنسمع عن اننا جينا نصدر البصل مثلا او البطاطس فالشركة المستوردة رفضتها ورجعتهالنا تانى علشان لقتها غير صالحة للأستهلاك لأن نسب السماد والمبيد المستخدمة فى انتجاها خلتها سامة !!وسامة هنا مش معاناها ان اللى هياكلها هيموت , لأ اللى هياكلها هتسببله مشاكل صحية !! فاللى عاوزة اقوله ان المنتج اللى بيحط كود على سلعته يبين هى انتجت ازاى , بيحطه للشركة المستوردة مش للمستهلك العادى دى حاجة , ثانيا هما بيتعاملوا مع الموضوع بمقاييس بلادهم مش بمقاييسنا احنا , وعندهم السلعة المعاملة بالمبيدات واللى مش معاملة الأتنين كويسين وصالحين تماما للأستهلاك , لكن والله المواطن المحسوك اللى عاوز يشترى السلع الحيوية هو حر يشريها , لازم ابينله السلعة دة مين فى الأتنين علشان ميشتريش العادية بسعر الحيوية !! لأ يبقى عارف وهو بيشترى السلعة دة مين فيهم ومفروض يكون سعرها كام , اما بالنسبة للأخ رقم 3 , معظم السلع المستوردة ان مكانتش كلها عليها الأكواد دى على فكرة مش بس الموز , يعنى التفاح والكمثرى والجوافة والبطيخ والشمام وخلافه , لو حضرتك بتشترى من هايبر ماركت هتلاقى ده , واها احنا بنستعمل مياه الصرف الصحى فى رى بعض المحاصيل ولكن بتكون مياه صرف معالجة قبل استعمالها , وده توفيرا لمياه الرى واستغلالا للمكونات العضوية لمياه الصرف فى تسميد المحاصيل , نفس فكرة استعمال السماد البلدى ( السباخ ) .

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة