فى عيد ميلاد أصالة.. 5 أغانى لازم تسمعيها بعد الفركشة

الأحد، 14 مايو 2017 11:00 م
فى عيد ميلاد أصالة.. 5 أغانى لازم تسمعيها بعد الفركشة أصالة
كتبت أسماء زيدان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

صوت جبلى أصيل يشق السكون ليدخل كل قلب عربى بعيش سكر وطن، إنها الفنانة السورية أصالة نصرى رمز القوة بصوتها الفريد، فحينما تستمع إلى أغنياتها تشعر بالقوة تسرى فى عروقك لتجسد حالة قد تكون صادفتها من قبل سواء أنت أو أحد المقربين لك، وفى عيد ميلاها الـ " 48  " لكل فتاة " مفركشة " يمكنك تضميد جراحك من خلال 5 أغانى لأصالة عند استماعك إليها ستشعرين بالقوة .

آسفة :

آسفة

حينما يفيض الكيل بالفتاة وتتكرر أخطاء حبيبها دون أمل فى تغييره وتقرر الرحيل عنه يمكنها أن تستمع إلى أغنية آسفة فتقول له " آسفة شوفلك غيرى مش هتحمل تعبى معاك..أنت عايزلك حد يضحى مهما بتعمل فيه وياك، شوف قد إيه وياك تعبت، وقد ايه سكت واتحملت، وقدإايه وقد إيه والعمر فيه كام قد إيه " .

مبقاش أنا :

مبقاش أنا

وعندما تأخذ الفتاة القرار بالابتعاد عن حبيبها ويتفق معها على ذلك تردد أغنية مبقاش أنا وهى واحدة من أكثر الأغنيات تحدياً، وجسدت حال جيل بأكمله لتقول له " لو معرفتش أن حنانك سره حنانى، وإن الحب فى قلبك كان مخلوق علشانى، وإنك مهما بعدت هترجع تتمنانى، مابقاش أنا " لترسل إليه رسالة بأنه لا شئ بدونها وسيعرف قيمتها بعد فوات الأوان ولكن هذا لن يفيده بشئ حينها.

أرد ليه :

أرد ليه

وحينما يفكر الشاب فى الرجوع ويتصل بحبيبته دون أن ترد عليه تقول له " أرد ليه اللى قولته كان كفاية وأقولك إيه، ماتقولش حاجة خلاص كفاية، هى دى نهايتك معايا، كان هوايا من البداية كتير عليك، لما أنت قلبك مش عشانى يبقى سيبنى أحب تانى يللى ناسى اللى عملته قلته ليه.. حتقوللى إيه هو فاضل لسه كلمة ما قولتهاش، امشى وخلاص كفايا ضاع العمر كله معاك بلاش " .

خانات الذكريات :

خانة الذكريات

وبعد الفراق تعمل الفتاة على تقوية ذاتها بنفسها فتضع ذلك الحبيب بكل ما يربطها به فى خانة الذكريات قائلة " أنت حاجة من الحاجات اللى فى حياتى كتيرة لو بترتيب الخانات، أنت فى الخانة الأخيرة، أنت جاهل فى المشاعر والكلام وياك خسارة، فى امتحان الغدر قادر تبقى أول وبجدارة، وفى خانة الذكريات، حط اسمك فى المواجع، تحت خانة الملحوظات، اكتب إن الجرح واجع، أما فى الخانة هنرجع، اكتب إنه معادش نافع " .

حبة ظروف :

حبة ظروف

وبعد كل تلك المراحل التى تمر بها الفتاة فى قصة حبها تصبح أكثر قوة وهنا يكون لسان حالها أغنية حبة ظروف " ومن النهاردة ياروح ما فى بعدك روح، وياعينى على لف السنين بتهد مين وتعلى مين على التانى، شر الحليم مش من مفيش وهعيش لمين لو مش هعيش علشانى، هتلاقى من كل الحاجات والخوف فى قلبى لما زاد قوانى، كل شىء بأوانه والنهاردة أوانى " .










مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة