أكرم القصاص - علا الشافعي

سوزان مبارك تستعين بشيف خاص للرئيس الأسبق خلال شهر رمضان.. وطبيب يباشر حالته الصحية طوال 30 يومًا.. والملوخية والبامية والجمبرى بالصوص طعامه المفضل.. و"مبارك" ممنوع من الأطعمة الدسمة

الأحد، 21 مايو 2017 01:51 ص
سوزان مبارك تستعين بشيف خاص للرئيس الأسبق خلال شهر رمضان.. وطبيب يباشر حالته الصحية طوال 30 يومًا.. والملوخية والبامية والجمبرى بالصوص طعامه المفضل.. و"مبارك" ممنوع من الأطعمة الدسمة مبارك
كتب أمين صالح

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

- علاء وجمال وهايدى وخديجة مدعوون للإفطار فى أول يوم رمضان بصحبة مبارك

-         مصادر: نجلاه سيفطران معه طوال رمضان

-          مطبخ الرئيس يخلو من الطبيب البيطرى وجمال عبد العزيز ومحمد الشحات

-         سوزان تشرف على طعام رمضان

 

من المعروف أن واحدًا من أقرب الأعمال السينمائية لقلب الرئيس الأسبق محمد حسنى مبارك، هو فيلم "طباخ الريس"، الذى جسد فيه الفنان طلعت زكريا دور طباخ الرئيس وجسد خالد زكى دور الرئيس نفسه، وربما سيجد مبارك هذا العام فرصة لتناول الطعام من يد طباخه الخاص فى أول شهر رمضان يقضيه مع أسرته فى منزله بحى مصر الجديدة، بعد 4 سنوات قضاها فى مستشفى المعادى العسكرى.

 

ورغم نصائح الأطباء لمبارك بعدم الصيام هذا العام بسبب مرضه، إلا أن مقربين منه أكدوا أن الرئيس الأسبق ينوى الصيام هذا العام مع متابعة جيدة مع الطبيب الخاص به طوال فترة الشهر الكريم حتى لا يتعرض لأى مضاعفات نتيجة الصيام، فى الوقت نفسه ستجتمع أسرة مبارك بالكامل هذه المرة للإفطار معه فى منزله أول أيام شهر رمضان المبارك مع نجليه علاء وجمال وزوجتيهما هايدى وخديجة وسوزان مبارك، كذلك سيستمر نجلاه فى الإفطار معه طوال الثلاثين يومًا.

 

ومن الأكلات المفضلة لمبارك؛ الملوخية وطاجن البامية على الإفطار، إلا أن الأطباء نصحوه بالابتعاد عن الأطعمة الدسمة، لذا سيضطر مبارك هذا العام للإفطار من خلال مأكولات أغلبها مسلوق ومشوى، بالإضافة إلى طبق السلطة الذى اعتاد مبارك على تناوله دائمًا مع وجبة الغداء فى الأيام العادية ومع الإفطار طوال شهر رمضان الكريم، كما أن مبارك ممنوع نهائيًا من الدهون لأنه يعانى من ارتفاع الكولسترول بالدم.

 

وطوال فترة وجود مبارك فى الرئاسة قبل 25 يناير كان يشرف على طعامه سكرتيره الخاص جمال عبد العزيز بالتنسيق مع اللواء محمد الشحات مدير إدارة التموين بالرئاسة، وهما اللذان يتواصلان مع طاقم المطبخ الخاص بالرئيس، إلا أنه فى بعض الأحيان كانت تتدخل سوزان مبارك، وتطلب أطباقًا معينة من حين لآخر.

 

أما هذا العام فتشرف سوزان مبارك على طعام مبارك طوال الشهر الكريم، فى الوقت الذى أكد مقربون من العائلة أن سوزان استقدمت شيفًا خاصًا للرئيس الأسبق فور عودته من مستشفى المعادى العسكرى وإقامته فى منزله بمصر الجديدة، ليحضر الطعام بشكل دورى للرئيس الأسبق.

 

ومن أشهر الغائبين عن مطبخ الرئيس بعد الثورة هو الطبيب البيطرى، حيث كان من المعروف أن هناك طبيبًا بيطريًا يتأكد من صحة وجودة الطعام بشكل يومى قبل البدء فى طهيه، وكان يقيم فى قصر الرئاسة باستمرار.

 

وكان معروفًا أن مبارك يحب تناول أطباق بعينها، منها على سبيل المثال طاجن جمبرى بالصوص ومحشى ورق العنب، إلا أن تقدمه فى السن وما يعانيه من أمراض قد يفرض عليه قيودًا تتعلق بأنواع الأطعمة التى يتناولها مبارك فى رمضان المقبل.









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 10

عدد الردود 0

بواسطة:

وفاء

جمبري بالصوص؟

واحنا مش لاقيين ناكل جبنة قريش؟ مش حرام يا زمن؟

عدد الردود 0

بواسطة:

طارق احمد

ليه المقارنه

وإنتي بتقارني نفسك بحسني مبارك وبعدين هو بياكل علي حسابك اي كلام والسلام

عدد الردود 0

بواسطة:

hussein gaafar

الجمبري البيطفحة دة من جيبنا

الجمبري البيطفحة دة من جيبنا

عدد الردود 0

بواسطة:

مدام/ رئيفة عبد الوهاب - هليوبوليس

مطرح ما يسري يمري يا بطل الحرب والسلام يا غالي

ولا يوم من ايامك يا بطل. بالهنا والشفا يا ريس. الناس عرفوا قيمتك بعد ما شافوا الويل وطول الليل ومستخسرين فيك اكلة جمبري؟ بعد ما كنت مأكلنا البغاشة يا مبارك يا عسل. والله الود ودي اعمل لك صينية كنافة بإديا دول وابعتهالك يا ريس في رمضان تفطر بيها حاجة على ما قسم، بس عارفة انه ممنوع (حاكلها بالنيابة عنك. ههههه)

عدد الردود 0

بواسطة:

Bel

حيرتونا يا عالم

الى الاستاذة وفاء رقم 1 : بطلوا بقى النغمة دى يعنى مش لاقيه تاكلى جبنه قريش وعندك نت وكمبيوتر او سمارت فون وبتعلقى كمان و مش عاجبك وعلى فكره الجبنه القريش مش غاليه قوى كفايه عليكى قطعه واحده بسته جنيه ولا معاكيش 6 جنيه ومعاكى تمن الباقة؟؟ والى الاستاذ رقم 3 : حيرتونا انتوا معاكوا فلوس ومبارك سرقها ولا انتوا فقرا ومش لاقيين وساعتها مبارك كان هياخد منك ايه؟؟ انشر يا محترم لو سمحت

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

بالسم الهاري

الشعب مش لاقي ياكل والحرامي بياكل جمبري جامبو مطرح مايسري يهري بدنك

عدد الردود 0

بواسطة:

وليد على

لاتعليق

والله لو كان السيسى هو الى ماسك الحكم 30 سنة زى حسنى مبارك كان زمان مصر احسن بلد فى العالم وانظف شعب بس للاسف حسنى مبارك ويوسف والى والمبيدات المسلطنة وبهدلنا معاة 30 سنة وطلع اجيال متخلفة واجيال جاهلة واجيال مرضى بالفشل الكلوى والسرطانات والفيروسات والله حرام الى حسنى مبارك عملة فى الشعب طول 30 سنة دة غير الديون الى سابهالنا هو والسيد محمد مرسى بهدلوا البلد الله يكون فى عون السيسى والله الراجل بيعمل كل الى يقدر علية بس للاسف الشعب مش مساعدة الله ينصر السيسى يارب وربنا ينتقم من الى كان سبب الى مصر فية حاليا

عدد الردود 0

بواسطة:

سحر

كله بسبب الملوخية

فخامتك تاكل ملوخية وإحنا نتزحلأ . ثلاثين سنة واحنا بنتزحلأ يا راجل - (نتزحلأ يعني نتزحلق)

عدد الردود 0

بواسطة:

سامح الدمرداش\جيزة

ماشي ياريس كل جمبري بالهنا والشفا

بس ما تديش جمال. جمال ياكل فول عقابا ليه على طمعه. بس كدة اتحلت والرسالة وصلت لجيمي هو واصحابه اياهم (الواد احمد عز الدرامر صديق السوء منه لله - ياكل فول هو روخر)

عدد الردود 0

بواسطة:

محمد

..

حكمت فسرقت يامبارك.. طهر نفسك ورجع فلوس سويسرا و غيرها قبل لما تقابل رب مطلع على الغيب ..

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة