أكرم القصاص - علا الشافعي

السوشيال ميديا تسخر من انسحاب الزمالك.. "الكوميكس" تغزو المواقع.. مشجعو الأهلى نصبوا سيرك "التحفيل" من قرار الأبيض بلعب المباراة بـ"الناشئين".. ورواد مواقع التواصل: فركشى لو زمالكاوى علشان مش هييجى الفرح

الإثنين، 24 فبراير 2020 10:11 م
السوشيال ميديا تسخر من انسحاب الزمالك.. "الكوميكس" تغزو المواقع.. مشجعو الأهلى نصبوا سيرك "التحفيل" من قرار الأبيض بلعب المباراة بـ"الناشئين".. ورواد مواقع التواصل: فركشى لو زمالكاوى علشان مش هييجى الفرح من الكوميكس الساخرة
كتب خالد إبراهيم

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

عقب 4 أيام فقط من خسارة النادى الأهلى للقلب السوبر المحلى أمام الزمالك فى الإمارات، بركلات الترجيح، و"تحفيل" جماهير الأبيض من جماهير الأحمر، على مدار الأيام السابقة، يبدو أن الأمور انقلبت رأسا على عقب، بعد قرار النادى الزمالك بالانسحاب من قمة الدورى أمام الأهلى.

فريق الزمالك لم يذهب اليوم لاستاد القاهرة، بسبب تعطل حافلة الفريق أثناء الذهاب، كما أكد مسئولو الأبيض، وهو الخبر الذى انتشر عقب ساعات قليلة للغاية من قرار نادى الزمالك من لعب مباراة السوبر بالناشئين، لتنقلب مواقع التواصل الاجتماعى كتل من التحفيل والسخرية من النادى الزمالك.

علاء عبد العال
علاء عبد العال

 

كل أشكال الكوميكس والفيديوهات والصور الساخرة انتشرت على مواقع التواصل الاجتماعى، بداية من قرار نادى الزمالك باللعب بالناشئين، وحتى بعد انسحاب الفريق، وعودة الحافلة إلى النادى الزمالك.


 

 

الماتش هيتأجل للساعة  تسعة علشان مودى الباك اليمين عنده درس
الماتش هيتأجل للساعة تسعة علشان مودى الباك اليمين عنده درس
 
سخرية من اللعب بالناشيئين
سخرية من اللعب بالناشيئين

أحد رواد تويتر قال على لسان علاء عبد العال، مدرب الداخليةن وهو الكوميك الشهير له "إيه الحكم ده الأهلي بيكسب بالحكام فعلا ما يصبر ساعة كمان هي الدنيا طارت".

طلع زمالكاوى
طلع زمالكاوى

 

فيما قال آخر على لسان على ربيع في إحدى المسرحيات "أهم يا باشا اللى بيقولوا أبطال ومجوش الماتش"، وفى إطار السخرية من لعب الزمالك بالناشئين انتشرت صورة لأشبال الزمالك وعلق عليها رواد السوشيال ميديا "الماتش هيتأجل للساعة تسعة علشان مودى الباك اليمين عنده درس".

كوميك من فيلم معلش احنا بنتبهدل
كوميك من فيلم معلش احنا بنتبهدل
 
من الكوميكس
من الكوميكس

 

وآخرون علقوا: "ايه اللى خلاكى فركشتى معاه"، "طلع زمالكاوى خفت مايجيش الفرح".

من فيلم النظار
من فيلم النظار

 

كما انتشر فيديو لشاب يجرى، ممسكا بيد فتاة وساخرا من تعطل حافلة الزمالك وبها الناشئين قائلا: "كل واحد بيحب نادى الزمالك.. انزل من بيتك دلوقتى الأتوبيس عطلان انا رايح أزقه.. فسيبت الكافية وواخد مراتى ورايح .. ولو معاكوا شماسى علشان الدنيا بتمطر.. وهاتوا معاكوا ساندوتشات علشان العيال.. يلا يا جماعة بسرعة الله يخليكوا".

من فيلم كتكوت
من فيلم كتكوت

 

ومعانا صاحبى مرجان الزمالكاوى
ومعانا صاحبى مرجان الزمالكاوى

 

كذلك انتشر كوميك من فيلم الناظر حينما ينتهى الشوط الأول، ليجرى اللاعبين الصغار معتقدين أنها "فسحة"، وأيضا فيديو من مسلسل "ريح المدام"، حينما جسد أكرم حسنى طفل صغير في رحلة مدرسية"، وكوميك آخر من فيلم "مرجان أحمد مرجان"، يأتي على لسان أحمد السعدنى "ومعانا صاحبى مرجان الزمالكاوى".










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة