أغرب طريقة بيع ملابس.. اختار اللى يعجبك والسعر حسب الوزن "فيديو"

السبت، 12 فبراير 2022 02:20 م
أغرب طريقة بيع ملابس.. اختار اللى يعجبك والسعر حسب الوزن "فيديو" شراء ملابس بالكيلو
كتب ـ محمد قاسم

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
"السعر هنا بالوزن يعني بالكيلو لكن مش خضار ولا فاكهة كل اللي عندهم ملابس لكن طريقة البيع اختلفت تدخل المحل تختار وتوزن وحسب الميزان يتحدد السعر فهي طريقة جديدة ومبتكرة للبيع وجذبت أنظار الكثيرين وأعجبتهم الفكرة".
 
 
 
التقينا صاحب أحد محلات بيع الملابس بالكيلو، وأكد على أن عملية بيع الملابس بالكيلو طريقة تتناسب مع جميع الطبقات، وأنه يقوم ببيع الشتوى بالكيلو ويبلغ سعرها 350 جنيها، بجانب أنه يقدم عرضا آخر بنهاية الموسم لكل من يشتري 2 كيلو يحصل على كيلو آخر هدية، وذكر مثالا أن البنطلون أو الجاكت أو أي قطعة من الملابس  يتم وضعها علي الميزان وحسب وزنها يكون سعرها وكلها ملابس بالتيكت بتاعها. 
 
وقال محمد ممدوح صاحب محل بيع ملابس بالكيلو لـ" اليوم السابع"، إن جميع الملابس التي يتم بيعها أغلبها ماركات معروفة، مشيرا إلى أن طريقة شراء الملابس ليست محددة بالكيلو فقط "اللي عايز يشترى أقل من كده براحته بترجع لاختيار الزبون اللي عجبه وبيتم وضع القطعة على الميزان والمحاسبة بالجرام لما الزبون بيتحاسب بالجرام بيكون أقل من أسعار محلات البيع بالقطعة". 
 
وعن طريقة البيع بالكيلو مقابل سعر محدد لكل كيلو قال محمد، في البداية يقوم الزبون باختيار ما يعجبه من ملابس سواء "حريمي أو رجالي أو أطفالي " ويتم وضع كل ما اختاره الزبون علي الميزان أمامه وبالميزان يتحدد سعر هذه الملابس حسب ما ظهر بالميزان وهذه الطريقة وجدت قبولا لدي الكثيرين فهي تساعد علي  تخفيف عاتق غلاء الأسعار بالمحلات الأخري التي تبيع بالقطعة. وكمنافسة للبيع بسوق وكالة البلح والعتبة المنفردين ببيع الملابس الأوروبية الجديدة والمستعملة.









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة