برنامج مزارع يفوز بحلقة الفرصة.. القائمون على المشروع: نشترى المحصول من المزارعين بسعر ثابت.. مشروع زرعى: نحلم بتغيير شكل الزراعة فى مصر.. ومشروع Smart Agriculture: لدينا 6 ملايين مالك ومستأجر للأراضى الزراعية

الخميس، 17 فبراير 2022 12:13 ص
برنامج مزارع يفوز بحلقة الفرصة.. القائمون على المشروع: نشترى المحصول من المزارعين بسعر ثابت.. مشروع زرعى: نحلم بتغيير شكل الزراعة فى مصر.. ومشروع Smart Agriculture: لدينا 6 ملايين مالك ومستأجر للأراضى الزراعية جانب من اللقاء
كتب أحمد عرفة

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
فاز برنامج مزارع في حلقة اليوم من برنامج الفرصة، الذى تقدمه الإعلامية لميس الحديدى، والمذاع على قناة on بعد أن حصل على نسبة 85 %، حيث فاز بجائزة قدرها 100 ألف جنيه.
 
وقال القائمون على مشروع مزارع: في شركتنا نساعد المزارع ونشتري منه المحصول بسعر ثابت يتم تحديده من البداية، وكمان هندفع عربون، ونقدر نمول المزارع ونوردله كل البذور والأسمدة والشتلات اللي محتاجها، ونتابع معاك زراعة المحصول خطوة بخطوة بفريق منتشر في 9 محافظات ونتوسع".
 
وأضاف القائمين على مشروع مزارع في تصريحات لبرنامج الفرصة:  بنشتغل على تحقيق تحول رقمي في القطاع الزراعي وهدفنا نكون الذراع التسويقية والتمويلية لصغار المزارعين وفي نفس الوقت نبقي الذراع الزراعية لشركات التصدير والتصنيع الغذائي، و3 أشياء تقابل المزارعين وهم التسويق والتمويل والدعم الفني وتحديات شركات التصدير والتصنيع الغذائي.
 
وتابع القائمين على مشروع مزارع: بنينا جسر مباشر بين المزارعين والشركات عن طريق الزراعة التعاقدية ونتعاقد مع شركات التصنيع الغذائي، ونقدم خدمات ما بعد الحصاد من نقل وتجهيز للمنتجات وأول ما المنتج بيوصل ويتقبل عند العميل بنحول مستحقات المزارعين بشكل إلكتروني.
 
من جانبه، قال الدكتور خالد إسماعيل عضو لجنة تحكيم برنامج الفرصة لمشروع مزراع: فيه مشكلة متعلقة بخلط المزارع الصغير بالكبير قولي مين الأهم بالنسبة ليك، ليرد صاحب مشروع مزارع: أنشأنا مزارع للفلاح اللي بيزرع مساحة من 2 فدان لـ20 فدان وأقل من كده صعب.
 
وقال القائمين على مشروع مزارع: نتعامل مع الفلاح اللي بيزرع ومعظم الفلاحين مأجرين الأراضي وانا ميهمنيش الملكية ولكن يهمني المزارع، فيما قالت نيفين الطاهري عضو تحكيم برنامج الفرصة لصاحب مشروع مزارع: الفلاحين اللي بيشتغلوا معاك الناتج بتاعهم ليه ميزه تنافسية؟، ليرد صاحب مشروع مزارع: أحنا بنسهل وصول الفلاحين الصغار مع الشركات الكبرى المصدرة للمنتجات الزراعية، وأحنا ماشيين بأولويات الفلاح زي حل مشكلة التسويق والتمويل وبعدين نديله الدعم الزراعي.
 
فيما قال القائمون على مشروع "زرعى"، أنهم يحلمون بتغيير شكل الزراعة في مصر، معلقين: "لو كسبنا في برنامج الفرصة ده هيساعدنا قوى".
 
وأضاف أحد القائمين على مشروع "زرعى" فى تصريحات لبرنامج "الفرصة" الذى تقدمه الإعلامية لميس الحديدي على قناة "اون": استقلت من وظيفتي وده مشروع العمر إن شاء الله، وهو فرصة حلوة للبلد كلها، وأهم حاجة عيالي يفتخروا بيا، وهي منصة زراعية لحلول الزراعة الدقيقة وتساعد المزارعين أنهم يستفيدوا من مواردهم ويحققوا زيادة في الإنتاج وجودة في المحصول".
 
وتابع أحد القائمين على مشروع "زرعى": العائد المادي مش دايما بيكون مناسب وده بيتوقف على صحة المحصول وجودته ولدينا أيضا سوء في استخدام مياه الري، ومشروع زرعي هي منصة ذكية لمراقبة وإدارة المحاصيل الزراعية باستخدام تكنولوجيا صناعة المعلومات وصور الأقمار الصناعية.
 
وقال أحد القائمين على مشروع "زرعى": نحن نقدم خدمات لمراقبة المحاصيل وإداراتها والتأمين عليها.. وخدمة مراقبة المحاصيل هي الخدمة اللي بنعمل فيها معالجة للقمر الصناعي وندي المؤشرات المهمة لأداء المحصول، وإحنا حلمنا كبير.. وعضو لجنة التحكيم يصدمه: إنزلي على أرض الواقع هتقنع المزارع الصغير إزاي؟ متابعا: خدمة إدارة المحاصيل هي الخدمة اللي بنساعد فيها المزراعين أنهم يخططوا ويتابعوا ويديروا البرنامج الزراعي للمحصول مع برنامج زرعي.
 
وقال صاحب مشروع زرعي: المزارع اللي أكبر من10 فدان هيشترك معانا باشتراك شهري 5 جنيه للفدان لمراقبة المحاصيل.. و20 جنيه للفدان في الشهر لخدمة إدارة المحاصيل وبنستهدف 5% من حجم السوق، وفي 2022 هنقدم خدمة إدارة المحاصيل ونكتسب 15 ألف مشترك ونغطي مساحة أرض ومحاصيل تفوق الـ100 ألف فدان.
 
فيما قالت الإعلامية لميس الحديدى، لأصحاب مشروع Smart Agriculture ، خلال برنامج الفرصة، المذاع على قناة on، إن الفوز في برنامج الفرصة ليس له علاقة بالسن، ومن الممكن تكونوا أصغر ناس وتفوزوا.
 
 
من جانبه، قال القائمين على مشروع Smart Agriculture: عملنا الشركة لتطوير تطبيق هدفه تطوير الجرار العادي، لمساعد آلي، يقدر يوزعلك كمية البذور والأسمدة والمبيدات اللي أرضك محتجاها، ونخطط لعملية الزراعة من البداية، وبنوفر تقارير دورية بحال الزرع، ونعرف الفلاح محتاج إيه وبنحلم أننا نحسن المحصول ونزود إنتاج أراضي مصر من 30 لـ40%.
 
وتابع القائمين على مشروع Smart Agriculture:لدينا 6 مليون مالك ومستأجر للأراضي الزراعية، وهدفنا تنظيم الخدمات الزراعية بحيث تكون مترتبه على بعض وبقينا وسيط بين الشركات اللي بتقدم الخدمات الزراعية والمزارع علشان يكون فيه سهولة للمستخدم ، متابعين: شغلنا قائم على 3 مراحل بمسارات رئيسية تعتمد على الإدارة وإنتاجيه المحصول وجودته.
 
 
 









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة