الرئيس السيسي: لو صاحب الفرن بيكسب ريال فى العيش.. مكسبه الشهرى 120 ألف جنيه

السبت، 19 مارس 2022 11:02 ص
الرئيس السيسي: لو صاحب الفرن بيكسب ريال فى العيش.. مكسبه الشهرى 120 ألف جنيه الرئيس عبد الفتاح السيسى
كتب محمد عبد العظيم

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

أجرى الرئيس عبد الفتاح السيسى، جولة تفقدية في منطقة مصر القديمة والقاهرة التاريخية، لمتابعة سير العمل بعدد من المشروعات القومية بالأمس.

وتوقف الرئيس السيسي للحديث مع صاحب أحد الأفران، عن سبب غلاء العيش الحر ليرد شاب من الواقفين: "بسبب الارتفاع العالمي عمومًا"، وهنا تدخل الرئيس السيسي قائلا: "أنت مالك بالعالمي.. هو إحنا زودناه عليكم الدقيق؟.. إحنا مش بندي الدقيق من وزارة التموين بالحصص سواء كانت للخبز المدعم أو غير المدعم؟.. الدقيق الحر أنت بتاخده بتمن علشان تفضل تحافظ على ثمن سعر الرغيف الحر.. أكبر دورة ربح هي الدورة اليومية.. أنا كل يوم بعمل رغيف بكسب.. لو بكسب في الرغيف قرش.. يعنى هكسب في اليوم القرش ده.. مش زي السلع والبضائع التانية بتقعد أسبوع أو بالشهر".

وقال الرئيس السيسي: "الخبز مختلف كل يوم الناس بتاخده.. يعني انا لو بكسب في الرغيف ريال "20 قرشا".. وأنا بعمل كل يوم 10 آلاف رغيف.. يبقي مكسبي في اليوم 4 آلاف جنيه يوميا ومحسوب فيهم كل دورة التشغيل.. مرتبات الناس والغاز.. اى حاجة متسعرة فيها 65 قرش.. لو أنت بعيته بـ 85 قرش يعنى أنت خدت 20 قرش مكسبيعنى عملت 4 ألاف جنيه في اليوم.. يعني في الشهر 120 ألف جنيه.. هل ده رقم قليل لمخبز واحد بيعمل 10 آلاف رغيف فقط في اليوم؟.. أنا مش بتكلم في رحمة ومش رحمة.. أنا بقول أي واحد عنده محل أو مصنع عايز يكسب منه، وانا معاه عايزه يكسب ويعيش إنما بالعقل".

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة