سوشى فى الشارع بدل المطاعم.. "محمد" بيعمل الأكلة الشهيرة بأعلى جودة وأقل سعر

الخميس، 16 فبراير 2023 02:00 ص
سوشى فى الشارع بدل المطاعم.. "محمد" بيعمل الأكلة الشهيرة بأعلى جودة وأقل سعر محمد سمير
كتب فاطمة محفوظ

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
من أكثر الأطباق المحبوبة لدى الكثير حول العالم أكلة السوشي، فيرجع اصلها لليابان، فهى يتم تحضيرها عن طريق إضافة طبقة من الأرز وطبقات من الخضروات والسمك ثم يتم تغطيهتا بالأعشاب البحرية، وهناك أيضًا أنواع أخرى من السوشي مصنوعة باستخدام مصادر مختلفة من البروتينات.
 
 
 تجول تليفزيون "اليوم السابع" في شوارع القاهرة وقابل شاب حامل صندوق سوشي على ظهره، يتجول في شوارع مصر ليكسب قوت يومه، محمد سمير، البالغ من العمر 29 عاما، حاصل على بكالوريوس نظم معلومات، تخصص محاسبة وإدارة اعمال.
 
"أنا قررت بدل ما امد ايدى وأقول لله اشيل صندوق على ظهرى وامشى للحياة" هكذا بدأ محمد كلماته مع "اليوم السابع"، وأضاف قائلا ": أنا عندى مشروع صغير وهو ان أكون بائع سوشي متجول، بعرض المنتجات اللى معايا لكل المارة في الشارع، معايا السوشي بانواعه، والصوص اللى الناس بتحبه وانا بصنع الأكل بنفسى".
 
قال محمد :" الفكرة كلها جت لى انى اتجول برحتى بالمنتج بتاعى بدون ما اقف في مكان محدد، وحاطت السوشي في زجاج عازل للحرارة للحفاظ على الاكل، وانا مش بضايق حد  بوقوفي في مكان محدد، وأضاف " انا نفسى في محل صغير، لما الدنيا بتمطر عليا بقف تحت أي بيت لحد ما اصعب على الناس وبتيجى تشترى منى".
 
 









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة