دينا لـ"ع المسرح": أبويا قاطعنى سنتين عشان الرقص والرقاصة مش حاجة وحشة.. مفيش حاجة تعرقلنى إلا إيذاء الناس وتعرضت للخيانة كثيرا.. وتؤكد: أرفض مسلسلات السير الذاتية لأنها تتجاهل أجزاء مهمة من القصة

الخميس، 21 مارس 2024 09:43 م
دينا لـ"ع المسرح": أبويا قاطعنى سنتين عشان الرقص والرقاصة مش حاجة وحشة.. مفيش حاجة تعرقلنى إلا إيذاء الناس وتعرضت للخيانة كثيرا.. وتؤكد: أرفض مسلسلات السير الذاتية لأنها تتجاهل أجزاء مهمة من القصة دينا
كتب محمد شعلان

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

"حياتى تنفع تقدم رواية" جملة بدأت بها دينا حوارها ببرنامج "ع المسرح"، مع الإعلامية منى عبد الوهاب، موضحة أن الناس تعتقد المسلسلات والأفلام هي الحقيقة والواقع أصعب من كده.

وأضافت دينا، خلال البرنامج، على قناة الحياة، أن مسرحية حياتها تطلق عليها "حب في الحياة"، كما عبرت عن رفضتها فكرة تقديم السير الذاتية لحياة الناس، قائلة: "أنا ضد مسلسلات تقدم قصة حياة الناس لأن بيتجاهلوا حاجات جوه القصة بتخليها ضعيفة وأصعب حاجات بتحصل للناس في حياته هي اللى بتكون شخصيته".

وتابعت: "أصعب المواقف في الحياة بتخلي في بنى آدم وبتعمل صورة بنى آدم والصورة لو شيلت منها فصل مش هتبقى هي الحياة ومش صورة كاملة للشخصية، واسوأ ما في الحكاية هو أحلى ما في الحكاية وراضية بحياتي ومش عايزة أغيره وبحب حياتي بكل تفاصيلها وعندى حالة رضا كاملة".
وأكدت الفنانة دينا، أن والدها كان متطور وعاش فترة في إيطاليا وكان موافق على رقصها في فرقة رضا ولكن حينما وصل سنها لـ15 سنة رفض الرقص وقاطعها لمدة سنتين في أولى وثانية جامعة، مضيفة: "كنت أخذت قراري وماما كانت واثقة فيا وبابا كان خايف عليا وكان مرعوب عليا".

وأوضحت دينا، خلال حوار ببرنامج "ع المسرح"، مع الإعلامية منى عبد الوهاب، أنها من أسرة متعلمة وكانت تدرس في مراحل التعليم وصعب وقتها كان يخرج أحد أبناء الأسرة يقرر يشتغل ولا يستكمل دراسته، قائلة: "أنا كنت عايزة أحط الرقص الشرقى في حته حلوة ومكانة محترمة يحترمها كل الناس".

واستكملت: "من أولوياتي وانا بشتغل أني كنت اكمل الجامعة وقلت هعمل دراسات عليا عشان أثبت للمجتمع أن الرقاصة مش حاجة وحشة ولحد النهاردة بثبت وأراعي تصرفاتي جدا اكثر من اي حد طبيعي عشان الناس تعرف طبيعة حياتي".

كما شددت الفنانة دينا، أن الرقص أهم شيء في حياتها وأنه تسخر كل حياتها وضحت كثيرا من أجل حبها للرقص، قائلة: "أحلى أيام برقص فيها لما بيكون جوايا وجع أو مضايقة والرقص هو حياتي ولما أقعد بيني وبين نفسي بقول إزاي الناس اللي مش بترقص بتخرج طاقتها من جواها".

وأشارت الفنانة دينا، إلى أنها ضحت كثيرا وقدمت حياتها ويومها وجسمها وأكلها للرقص وهو أهم حاجة في حياتها، مشيرة إلى أن أختها "أقرب إنسان لها وأطيب حد بالنسبة لها".

وتابعت: "احنا إخوات بنقعد مع بعض مش بيكون في بيننا حواجز وهي عندها وجهة نظر محترمة أنها دائما تدعي لنفسها على الثبات وحسابات ربنا مختلفة عن البشر، ومش من حق حد يتطفل على حياتي الشخصية وخصوصياتى، ولو فتحت الباب للناس هتدخل".

أكدت الفنانة دينا، أنها أخذت قرار رقصها وعمرها 9 سنوات وقررت وقتها الالتحاق بفرقة الفنون الشعبية وكانت تعشق فريدة فهمي من صغرها وتتمنى تكون مثلها، قائلة: "المطبات اللي تتعرض لها في حياتك المفروض تقوي الواحد في حياته عشان تبين أنك مخسرتش".

وأضافت دينا، خلال حوار ببرنامج "ع المسرح"، مع الاعلامية منى عبد الوهاب، على قناة الحياة، أنها تركن الشخصيات التي لا يعجبها حياتها وتستكمل المشوار، مضيفة: "أي حد مش عجبه حياته بركنه على جنب وبمشي ولما حد يقول هي رقصت متدخلش بيتي فالرقص عندي مهم وسلاحي طريقة الفكر وأدواتي المخ ولم أشك في نفسي لحظة".

واستطردت: "حتى لو غلطت مش بفكر وبقول أنا بني ادم طبيعي بيغلط زي باقي الناس طالما لم أؤذي أحد ودي اللحظة اللي تعرقلني أذية الناس ولم اؤذي أحد وعمري ما قبلت اعمل كده وانا تأذيت ولكن اللي اذوني لم اؤذيهم وتعرضت للإيذاء، واللي بفكر فيه وقت الايذاء اني اقوم نفسي وابقى كويسة وفي مواقف في حياتي كانت قوية غربلة الكرة الارضية"، مؤكدة أنها تعرض للخداع في الصداقة.

وعن تعرضها للخيانة في حياتها، ردت قائلة: "تعرضت للخيانة كتير وعملت نفسي مش عارفه وبطلت بعد فترة هذه الطريقة لأني مش بحب اطلق بسبب الخيانة ومش بحب أواجه رجل أنه خائن وأنا اقوى منه ومكسرش نفسي"، مؤكدا أن أكثر شيء تحتمي به شخصياتها الحقيقية.










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة