خديجة أمام محكمة الأسرة: "أخويا كان بيتحرش بيا وجوزى حاول اغتصاب طفلتنا"

الخميس، 05 يناير 2017 10:00 ص
خديجة أمام محكمة الأسرة: "أخويا كان بيتحرش بيا وجوزى حاول اغتصاب طفلتنا" محكمة الأسرة-أرشيفية
كتبت ــ أسماء شلبى

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

عاشت ابنة الـ23 عاما بعد وفاة أبيها أسوأ أيام حياتها بسبب قلة حيلة أمها وعنف أخيها المستمر ضدها وإدمانه الخمور والمواد المخدرة حتى وصل به الأمر إلى التحرش جنسيا بها.

 

قالت "خديجة.م" فى حديثها لـ"مكتب تسوية المنازعات" بمحكمة أسرة إمبابة بعد إقامتها دعوى خلع: "تزوجت عشان أهرب من عذاب أخويا كان أول عريس يخبط على بابنا ومكنتش أعرفه قبل كدا معرفش حظى هو اللى وحش ولا أنا نحس دائما بقع مع ناس بتفنن تعذبنى إزاى".

 

وتابعت: "بداية معاناتى كانت عندما توفى والدى وكان عمرى 15 عاما وعندها اضطررت لترك المدرسة بسبب ظروف أمى المادية وعدم تمكنها فى تحمل أعبائى المادية وشقيقى".

 

واستطردت خديجة: "خرج شقيقى للعمل وكان مستقيم فى بداية الأمر ولكن مع مرور الأيام ساءت حالته وأصبح يشرب الخمور والمخدرات وبدأت مشكلتى مع تحرشه بى ورغم مقاومتى له إلا أننى مع الوقت بدأت أنهار وعندها لجأت لأمى أستغيث بها ولكنها لم تصدقنى وعنفتنى" .

 

وتابعت تروى قصتها مع عنف أخيها: "عندما علم أخى بالواقعة هددنى بقطع المصروف عنى وأمى المسنة فلم يكن أمامى إلا مسيارته مع محاولة الحفاظ على عذريتى حتى لا ننفضح ومع أول عريس طرق الباب وافقت لكى أهرب من قبضة شقيقى".

وأضافت خديجة: "تزوجت وأصبحت أعيش معاناة مع زوجى بسبب حالتى النفسية السيئة وتصورى دائما له وكأنه أخى الذى يعتدى على، الأمر الذى لم يتفهمه وبدأ يضربنى ويخنقنى ويحرمنى من الطعام والشراب ولكنى لم أستطع تركه خصوصا بعد حدوث حمل وخوفى للرجوع لمنزل أهلى".

 

وتابعت: "بعد أن أنجبت فتاة وبلغت 4 سنوات وتحملى كل تلك المدة عنف أبيها دخل شقيقى فى حياتنا مرة أخرى بعد أن جعل زوجى مدمن مثله، فتطورت الكارثة وأصبح شقيقى وزوجى وهما فى حالات الغيبوبة الدائمة بسبب السكر والمخدرات يحاولان التعدى على ابنتى الطفلة التى لا تفهم شىء فى الحياة".

 

وأكملت: "قررت الهروب وترك المنزل وأقمت فى غرفة لدى أسرة محترمة وعملت لديهم خادمة وساعدونى لرفع دعوى الخلع رقم ٦٧٥٤ لسنة ٢٠١٦ والتكفل بالمصروفات ومساعدتى فى تحرير المحضر رقم ، ٥٦٧٨ لسنة ٢٠١٦ أمام قسم شرطة إمبابة لحمايتى من زوجى وأخى، والإبلاغ عما حدث لطفلتى مريم والعيش بأمان وشرف حتى لا تكرر مأساتى معها".










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 8

عدد الردود 0

بواسطة:

salem

موضة الخلع او التخلص من الاهل

كل واحدة عايزة تتطلق اوعاوزة تتخلص من اهلها تفضحهم و تلفق لهم تهمة التحرش بيها او محاولة اغتصابها

عدد الردود 0

بواسطة:

ياسر

ان كلامك صحيحا

فلنقل على الدنيا السلام و ربما سيقع عقاب الهى على هذا البلد الذى انتشر فيه الزنا و المعاصى بمختلف انواعها و دون خوف او رجوع الى المولى عز و جل

عدد الردود 0

بواسطة:

Lolo

مستوي منحط

الحقيقه القصه في غاية الانحطاط والوضاعه ، يا عيني اضطرت لمسايرة اخوها مع المحافظه على عذريتها عشان المصروف!!! المرأة الفاضله تاكلها بدقه بس تعيش بشرف ورأس مرفوعه ، لكني أعتقد أن ذلك مرتبط بالمستويات الاجتماعية والمادية الأكثر فقرا وانحطاطا والتي تعد مفرخه لما قرأناه وسوف نقرأه.

عدد الردود 0

بواسطة:

غالي

تحليل منطقي

في المناطق الشعبيه الفقير بتزيد حالات التحرش والادمان والبنات الصغيرة هي اكتر من بيدفع تمن مشاكل وجهل وفقر اهلها مش الولاد لان الولد بيطلع يشتغل ويحمي نفسه اما البنت هتعمل ايه ,, وللاسف ان البنت الصغير لما يجيلها عريس بتبقى عايزه تهرب من قرف اهلها وخلاص منغير ما تنقى العريس صح فممكن يطلع مدمن او اخلاقه فاسدة وبالتالي لما ترتبط بيه ولو ربنا رزقها ببنت هتتكرر مع بنتها نفس مشكلتها والسبب هو كرها لاهلها وهنفضل في ترس عجله يلف ويتكرر كل شويه والحل هو التعليم حتى لو هتنامي في الشارع اتعلمي ولازم تاخدي شهاده وانسى اليأس والفقر وشوفليك اي شغلانه ولو ضاقت بيكي السبل اوي فيه جمعيات تهتم بحقوق المرأة في مصر شوفي اي واحدة فيهم واتصلي بيهم واحكي ليهم مشاكلك واكيد هيساعدوكي او شوفي ريهام سعيد او منى عراقي

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

طيب واخوكى !!

ان كان اللى بتقوليه صحيح , والله أعلم يعنى بس لو كان صحيح فالخلع مش حل !! طيب جوزك وهتخلعيه , أخوكى بقى هتعملى فيه ايه ؟؟ ماهو بعد خلعك من زوجك هترجعى بيت أهلك , يعنى هترجعى تقيمى مع أخوكى المدمن الخامورجى المنحرف ده , يعنى انتى كده أنقذتى بنتك من تحرش أبوها بيها فجبتيها لخالها علشان يتحرش هو بيها !! انا شايفة ان الحل الأفضل كان انك تبلغى البوليس عن جوزك وأخوكى بتهمة حيازة وادمان المخدرات , فتحبسيهم هما الأتنين وتخلصى من المشكلة على بعضها , انما خلعك من جوزك مش هيحل حاجة لأن المشكلة أصلا ابتدت من عند أخوكى مش من عند جوزك , حسب كلامك أخوكى هو اللى أفسد أخلاق زوجك !! وأخوكى ده كان بيتحرش بيكى وانتى عذراء , هيعمل ايه بقى وانتى ثيب !!

عدد الردود 0

بواسطة:

مصيرها تتعدل وتنعدل

المستخبي أفظع وألعن من المعلن

وكله بسبب الفقر وانحشار كل ستة افراد فى حجره وتفشى المخدرات فى الاحياء العشوائيه

عدد الردود 0

بواسطة:

منين نجيب الصبر

الى التعليق رقم 1 الاخ سالم --سلمة اللة من كل شر وأذى هو وأسرتة --يا راجل عيب أختشى ميصحش كدة

معقولة اللى بتقولة دة --هو أنت مش عايش فى البلد دى ولا تقرأ المئات من الحالات المشابهة من زنا المحارم وأعتداءات بعض من الأباء والأخوال والاعمام والأخوة على البنات من الاسرة --ومحاكماتهم وتوقيع عقوبات عليهم--أنا مش مصدق أن هناك أحدا ممكن الأن أن يشك بأن هذة الأعتداءات لا تقع--لا لا لقد تحاملت على الست خديجة بأزيد من ما فية الكفاية--السيدة ذكرت أن أخوها مدمن وقبل أن تتزوج وتحملت علشان أمها المسنة وهى فى سن 15سنة --فهل من المعقول أن تتبلى على أخوها --مش جوزها اللى لسة لم تتجوزة بعد--وتتطلب منة الخلع--اعتقد بانك تسرعت فى الحكم --عموما أقول للست خديجة هذا هو قدرك مثل ما هو قدر الأخريات من بنات جنسك--أقبلى أسغى على ما فعلة الشفهاء منا ولا تحسيبهم من الرجال او حتى أشباة الرجال--وأسمحى لى أن اتوجةبجزيل الشكر للأسرة المحترمة التى تولت قضيتك وكذلك ابنتك وشملوك وهى برعايتهم--الدنيا مازالت بخير طالما هناك ناس محترمين يعرفون اللة ويخافونة مثلهم--صادق الدعاء بدوام الصحة والعافية لهم وجعل اللة هذا العمل الصالح فى ميزان حسناتكم وبخاصة رب وأم الأسرة--شكرا لكم--اما أنت يا أستاذ سالم فراجع نفسك واتمنى الا يوقعك اللة فى ضيقة مماثلة

عدد الردود 0

بواسطة:

تعليق رقم 5

تعليق رقم 5 بنت مصريه

اؤيدها وكان الحل البسيط هو ابلاغ الشرطه وعمل محضر اثبات حاله لما يحدث اثناء وهم سكرانين او تصويرهما باى موبايل وعمل محضر بالفيديو وهم يتحرشون بها وبنتها وبهذا تطلب الطلاق للضرر مع الاحتفاظ بنفقه ومتعه وشقه لو حاضنه ويتم حبسهما عنها ومعاقبتهما وبذلك تضمن على الاقل انها لو نزلت للعمل او استئجرت شقه لن يقوم اى منهما بسرقتها او منع مصروف عنها وعن بنتها / ولكنها موضة الخلع اللى ماشيه فى البلد

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة