مريض ضغط أو سكر... اعرف الطريقة الصح لتناول أدويتك قبل الأكل ولا بعده

الثلاثاء، 10 أبريل 2018 10:00 م
مريض ضغط أو سكر... اعرف الطريقة الصح لتناول أدويتك قبل الأكل ولا بعده ادوية السكر التى يجب أن تؤخذ مع الطعام
كتبت إيناس البنا

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

تحتاج نوعيات معينة من الأدوية إلى معرفة طريق تناولها خاصة مع الطعام، قبله أو بعده أو أوقات يتم صرف دواء لأخذه أول النهار على الريق.

وأوضح الدكتور باهر السعيد طبيب صيدلى، أن هناك تساؤلات كثيرة عن أدوية مرضى الضغط والسكر عن وجود علاقة بين تناول الأدوية مع الطعام أم لا يشترط  تناولهم معها.

وأوضح الصيدلى خلال تصريح لـ" اليوم السابع"، أن أدوية الضغط لا يوجد علاقة لها بالطعام، بمعنى أنه يمكن تناولها فى وقتها المحدد دون الالتزام بموعد الطعام، لأنها أدوية خفيفة على جدار المعدة ونوعيات الطعام  لا تؤثر على مفعولها أو امتصاصها.

أما عند أدوية السكر الأقراص التى تقع ضمن فئة أدوية السولفونيلورية  فيتم تناولها قبل الاكل من 20 الى 30 دقيقة ، ادوية تحتوى على مادة "ميتفورمين" وسط الاكل أو بعده لأنها ثقيلة على المعدة، أما عن الانسولين الطبيعى ممتد المفعول لا يتشرط ارتباطه بالطعام، إما الأنسولين سريع المفعول  فيتم تناوله قبل الاكل بمدة 30 دقيقة .

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 3

عدد الردود 0

بواسطة:

صلاح الدين

ما هى ادويةالسولفونيلورية وميتفورمين"اسماء الادويه

ما هى ادويةالسولفونيلورية وميتفورمين"اسماء الادويه

عدد الردود 0

بواسطة:

اشرف سلامة

مسئولية شركات الادوية تحت اشراف وزارة الصحة

من الملاحظ ان معظم نشرات الادوية الملحقة بها لا تشير الى هذه المعلومات الهامة والتى ان لم يلتزم بها المريض قد تؤدى الى اعراض سلبية شديدة (مثل قرح المعدة مثلا) ، ومن المفترض ان هذه هى مسئولية شركات الادوية ومن تحت اشراف وزارة الصحة ، حيث من الملاحظ ايضا - للأسف - ان بعض الاطباء يهملون التنبيه على هذه المعلومات ويتركونها تحت خبرة المريض

عدد الردود 0

بواسطة:

بنت مصرية

رد وتحذير !!

استكمالا للموضوع وردا على الأستاذ صلاح الدين , الأدوية السلفونيلورية هى الأدوية اللى مادتها الفعالة السلفونيل يوريا وده على فكرة بيكون مكتوب على العلبة تحت الأسم التجارى , انا مش عارفة ممكن اقولك اسم تجارى وللا ده اعلان وللا ايه , عموما اشهرها ايماريل وده مش محتاج اعلان لأنه معروف جدا لمرضى سكر النوع الثانى النحاف لأنه بيزود الوزن , اما الميتفورمين فده برضه اشهر اسمائه التجارية جلوكوفاج وسيدوفاج ودول برضه مش محتاجين اعلان , مشهورين لمرضى سكر النوع التانى من أصحاب الوزن الزائد لأن لهم أثر خافض للوزن الى حد ما أو على الأقل مش بيزودوه , عموما أى دوا بيكون مكتوب على علبته اسمه العلمى تحت اسمه التجارى , ده الرد , اما التحذير بقى فده يخص مرضى السكر المتداوين بالأنسولين قصير المفعول , اللى بيتاخد مع الأكل يا جماعة , بالنسبة للمرضى دول يفضل منعا للحوادث انهم ياخدوا جرعة الأنسولين مع الأكل مباشرة أو حتى بعده مباشرة , علشان ميحصلش ان العيان ياخد الأنسولين وينسى ياكل أو يتعطل عن الأكل لسبب ما , فيدخل فى غيبوبة نقص سكر لا قدر الله !! ولو ده حصل وكان المريض لوحده ومحدش جنبه وارد لا قدر الله يتوفى !! لأن الواقعة دى حصلت كتير للأسف , ربة منزل مثلا زوجها وولادها نزلوا وأخدت جرعة الأنسولين استعدادا لأنها تفطر , وجالها اتصال تليفونى بعدها فاندمجت فيه ونسيت انها أخدت انسولين وانها مفروض تاكل , فكانت النتيجة دخولها فى غيبوبة نقص سكر توفيت على اثرها !! فرجاء من السادة المتداوين بالأنسولين قصير المدى انهم ياخدوا الأنسولين على ترابيزة الأكل أو بعده مباشرة علشان نضمن انهم ميحصلهمش المشكلة دى , وربنا يشفى كل مريض .

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة