"شعب مصر معاك ياريس" الأكثر تداولا على تويتر.. صور العشوائيات قبل وبعد تشهد على التطوير.. والمصريون للرئيس: السيسى اختار أن يجعل مصر دولة قوية.. وإعادة بناء دولة عمل إعجازى

السبت، 29 أغسطس 2020 09:59 م
"شعب مصر معاك ياريس" الأكثر تداولا على  تويتر.. صور العشوائيات قبل وبعد تشهد على التطوير.. والمصريون للرئيس: السيسى اختار أن يجعل مصر دولة قوية.. وإعادة بناء دولة عمل إعجازى الرئيس السيسى
كتب هيثم سلامة

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

تحول موقع تويتر إلى مظاهرة حب وعرفان تجاه الدولة لاتخاذها أجهزتها بقيادة الرئيس السيسى خطوات جريئة ورادعة فى القضاء على العشوائيات حيث افتتاح المشروعات فى كل مركز ومدينة ومحافظة، وذلك عقب افتتاح الرئيس عبد الفتاح السيسى اليوم لعدد من المشروعات القومية بمحافظة الإسكندرية، وحديثه عن العديد من الملفات، ويأتى على رأسها مخالفات البناء، مؤكدا على خطورة هذا الملف وأن ما يشكله من خطر لا يقل أهمية عن قضية سد النهضة.

فيما عبر المصريون عن آرائهم لما شهدوه من تطور حقيقى والقضاء على العشوائيات فى ربوع مصر وبناء مجتمعات عمرانية جديدة، من خلال مواجهة حقيقة وذلك من خلال هاشتاجى "شعب مصر معاك ياريس" و" كمل المشوار يا سيسى" الذى تصدرا قائمة الأكثر تداولا بموقع التواصل الاجتماعى "تويتر". 

عبر أحد مغردو تويتر، عن رأيه قائلًا: "كان سهل أوى أن السيسى يعمل زى نظام مبارك ويصرف على الشعب ويخليهم يمجدوا فيه ليل نهار، وسهل جداً أنه يبنى شعبية كبيرة ويخلص المدة بتاعته ويمشى والشعب بيشكر فيه، لكن السيسى اختار أن يرفع شأن مصر ويخليها دولة قوية اختار طريق صعب جداً لكن شعب مصر معاك ياريس عشان أنت أحسن رئيس فى الدنيا".

 

شعب مصر معاك يا ريس  (1)
 
ونشر آخر صورة لعشوائيات محافظة القاهرة، وعلق قائلاً :"هو حكام مصر السابقين كان إيه موقفهم من المنظر ده.. وإيه قرارتهم لحل المشكلة.. ليه انتظروا لما توصل المناطق غير المخططة فى مصر إلى 40  %.. معظم المبانى اللى فى الصورة اتعملت فى آخر 50 سنة على الأرض الزراعية".

شعب مصر معاك يا ريس  (3)

 

وقال آخر: "قالو بيهدم بيوت ربنا.. قالهم هو ينفع اللى يبنى حاجة لربنا يكون سارق أرضه.. قصف جبهة.. ده بيت من بيوت ربنا اللى بناها السيسى تحفة معمارية تليق بدين ربنا مسجد الشهيد عبد المنعم رياض 1800 مصلى وقاعات مناسبات رجال ونساء وممشى للجنازات العسكرية اشتغل ياريس وأحنا معاك".

 

شعب مصر معاك يا ريس  (4)

 

وكتب آخر: "شعب مصر معاك ياريس حد يعمل اللى فى الصورة دا فى أقل من سنتين ويبقى عايز يخرب ويدمر.. حد يعمل كدا وعايزينة يمشى فين العقول.. السيسي هدية مصر من رب العالمين"، فيما دون رضا العطار، قائلاً :" إن تنصروا الله ينصركم ويثبت اقدامكم ما فعلته لمصر لم ولن يتكرر ربنا يوفقك وينصرك على كل اعداء مصر في الداخل".

شعب مصر معاك يا ريس  (5)

وفى إطار مخالفات البناء، غردت هالة قائلة :" بنفوضك تزيل المخالفات وتحصل الغرامات من البلطجية اللى بيسرقوا ارض بلدنا وتنفذ القانون العادل سواء على الأغنياء أو الفقراء"، وكتبت سمر فتحى :" اعادة بناء دولة..عمل إعجازى واحنا معاك ياريس.. كمل المشوار يا سيسى"، وتفاعلت أخرى مع الهاشتاج:"كمل مشوارك دى السكة لسه فى أولها قول بس يارب وربنا على خير هيكملها لو شلت أمانة عارفك قدها وقدود هتشيلها ما أنت من البلد اللى بتجيب رجالة مصر".

 

هاشتاج كمل المشوار ياسيسى (5)

 

شعب مصر معاك يا ريس  (2)

هاشتاج كمل المشوار ياسيسى (3)

هاشتاج كمل المشوار ياسيسى (4)









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة