عايشة فى زمن الهوانم.."سارة"بتصمم شابوهات وجوانتى زمن الأربعينات والخمسينات

الخميس، 19 أغسطس 2021 06:00 م
عايشة فى زمن الهوانم.."سارة"بتصمم شابوهات وجوانتى زمن الأربعينات والخمسينات سارة عبد الجابر
كتبت- نورا طارق

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

كانت تحرص على مشاهدة أفلام الأبيض والأسود، وتشعر بالإنبهار من جمال تصميم أزياء النجمات، حيث تصميم الفستان والإكسسوارات، والمكياج، وكانت تسرح مع تفاصيل التصميمات المختلفة، وتحلم بأن تعود هذه التصميمات لتصبح موضة مرة أخرى بين النساء والفتيات، ولكنها لم تنتظر حتى يتحقق هذا الحلم، واتجهت سارة عبد الجابر، لتصميم الشابوهات والجوانتيات وبوكيهات زهور، مستوحاة من موضة الأربعينات.

إكسسوار أخر
إكسسوار أخر

تحدثت سارة عبد الجابر، خريجة كلية التجارة، ومصممة إكسسوارات موضة الأربعينات، لـ "اليوم السابع"، عن تصميماتها المختلفة، حيث قالت: "الموضوع بالنسبة لى كان هواية في الأول، وكنت بهتم لما أشوف موديل، اعرف تصميمه وخامته عشان أنفذه، وأحياناً كنت بستعين بمقاطع فيديو على موقع "اليوتيوب"، عشان اتعلم تنفيذ الإكسسوارات بنفسى، وواحدة واحدة قدرت أوصل لمستوى من التصميم اللى نفسى فيه".

إكسسوار موضة الأربعينات
إكسسوار موضة الأربعينات
إكسسوار
إكسسوار

وعن سبب اتجاه "سارة" لإعادة إحياء إكسسوارات الأربعينات، قالت: "اتجهت لتصميم إكسسوارات الأربعينات والخمسينات عشان أناقتها وشياكتها، وكمان نفسى الموضة دى ترجع دلوقتى، لأن كل بنت تلبس قطعة من الإكسسوارات دى، بتخليها تظهر بأنها أنثى فعلاً".

باقة زهور
باقة زهور

وأشارت "سارة" إلى التصميمات التي نفذتها حتى الآن، حيث قالت: "صممت شابوهات بتصميمات مختلفه وجوانتيات وبوكيهات ورد، وأكتر نوع القماش بستخدمه في تصميماتى، هي قماش التل المنقط الجوميه".

تصميم أخر لسارة
تصميم أخر لسارة

واجهت "سارة" بعض الصعوبات في تنفيذها لتصميماتها المختلفة، حيث قالت: "الصعوبات اللي واجهتها في التصميم هي قلة الخامات لأن معظمها مستورده ومش متوفرة دايماً وتكلفتها غالية، عشان كدا بقيت بحاول أصمم حاجة بتكلفة بسيطة وبخامات متوفرة".

تصميم أخر
تصميم أخر

وعن فئة زبائنها من محبى موضة الأربعينات والخمسينات، قالت: "العملاء بتوعي من البنات اللي بتحب تلبس الإكسسورات القديمة بغرض التصوير، وفى بعض الستات بيشتروا منى لأنهم حابين موضة الإكسسوارات وعايزين يحتفظوا بيها".

تصميم سارة
تصميم سارة

تحلم "سارة" بتحقيق العديد من أمنياتها على أرض الواقع والتي أشارت إليها قائلة: "نفسي أقدر أسافر بنفسي أستورد الخامات اللي بحتاجها في تصميم الإكسسوارات، وأقدر أحول مشروعى لماركة عالمية متخصصة في تصميم الإكسسوارات موضة الأربعينات".

سارة
سارة
موضة الأربعينات
موضة الأربعينات
صورة أخرى لسارة
صورة أخرى لسارة









مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة