النعام مشروعك المربح عشان تبقى مليونير.. البيضة 2 كيلو وتكفى 10 أفراد

الأربعاء، 26 يناير 2022 11:07 م
النعام مشروعك المربح عشان تبقى مليونير.. البيضة 2 كيلو وتكفى 10 أفراد فتحى شو - النعام
محمد فتحى عبد الغفار

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

يعتبر مشروع تربية النعام في مصر من المشروعات الواعدة خاصة بعد انتعاش السوق داخل مصر نظرا لفائدته المادية الكبيرة فلا شيئ يترك في النعامة للقمامة، فالنعام من الطيور التي تنتج كميات كبيرة من البيض سنويا تصل الى 65 بيضة، هذا بالاضافة الى مناعته الشديدة ضد الامراض، فربحه المادى كبير حيث يباع فيه كل شيئ حتى الريش والجلد وقرنية العين أو بمعنى أصح "مفيهاش حاجة بتترمى".

وفى حلقة جديدة من برنامج "فتحى شو"، تقديم محمد فتحى عبد الغفار، نسلط الضوء على أهمية مشروع تربية النعام كتثمين واكثار، وكيفية التسويق ومشاكل وحلول التربية التي تواجه المستثمر الصغير، وكيفية التعامل مع النعام وتقديم دراسة جدوى شاملة للراغبين في الاقدام على هذا المشروع .

 

ويقول أحد مربى النعام "احمد الجمل"، "لحم النعام هو لحم الملوك ويعتبر من ضمن أغلى أنواع اللحوم في العالم بعد لحم الغزال وده يرجع الى ان لحم النعام مميز وخالي تقريبا من الدهون أو خالى من الكوليسترول، ومفيد جدا لمرضى القلب والضغط والسكر وفى ناس بتجيلى هنا المزرعة علشان لحم النعام واوقات كتير مش بيكون عندى لان خسارة ذبح النعامة خاصة ان عدد النعام اللى موجود في مصر ليس بكثير".

 

وتابع، "لحم النعام طعمه مميز وجميل جدا وممكن يتعمل منه كباب ويتشوى، بس بالنسبة للمربى فاد بح النعامة وبيع لحمها مربح فعلا ولكن الأكثر ربحا ان النعامة ديه تجيبلى نعام تانى كتير وهو ده الاكثار اللى بتكلم عنه، المزارع مش مغطية عرض وطلب السوق واللى عنده نعامه دلوقتى بيخاف يبيعها وبيتجه الى الاكثار الأول".

 

واردف، "لجلود النعام فوائد ومكاسب كثيرة فهو الاغلى في العالم وبيوصل سعر الحذاء فيه الى الالاف الدولارات والريش بتاعه بيتباع بالكيلو والقرنية العلماء دلوقتى بيسعوا انهم ياخدوها وتكون بديله لقرنية عين الانسان، وده لأن جلد النعام وريشه من أهم المنتجات التي يبحث عنها الكثير في العالم".









الموضوعات المتعلقة


مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
لا توجد تعليقات على الخبر
اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة