شاهد.. مشادة بين رئيس "تعليم البرلمان" وطارق شوقى بسبب "تدريب المعلمين"

الأحد، 06 مايو 2018 07:47 م
شاهد.. مشادة بين رئيس "تعليم البرلمان" وطارق شوقى بسبب "تدريب المعلمين" اجتماع لجنة التعليم
كتب محمد مجدى السيسى - تصوير : خالد مشعل

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء

شهد اجتماع لجنة التعليم، المنعقد الآن بمجلس النواب، مشادة بين طارق شوقى، وزير التربية والتعليم، و جمال شيحة رئيس لجنة التعليم، بعد اعتراض الوزير على حديث رئيس اللجنة بشأن مشاكل تدريب المدرسين والتى نقلها أحد المعلمين له، وهو ما اعتبره الوزير غير حقيقي، متابعا: " قلت الكلام دا عشر مرات ومش صحيح"، فعقب رئيس اللجنة: " أنا مش هدارى أى كلام، هقول كل حاجة".

وقال الوزير،:"أنا طارق شوقي وزير التربية والتعليم لما بقول حاجة بعملها وبقول إن النظام الحديد هيطبق 23- 9)،  وهو ما اعتبره النواب طريقة استعلائية للحديث، بينما صفق نواب آخرون ترحيبا بحديث الوزير.

من جانبه، أوضح النائب سمير البطيخى، وكيل لجنة الشباب والرياضة بمجلس النواب، :" أيه المشكلة.. الوزير عنده ثقة فى نفسه وعارف هيعمل ايه"، وعقب وزير التعليم:" اتقال عليا في 2017 إن الراجل ده معندوش لا فكر ولا رؤية واحنا دفعنا تمن غالى أوى، مش هقول حاجة واطلع عيل والوزارة دي لما بتقول هتعمل حاجة يبقى هتعمل أبوها".

وتدخل النائب طاهر أبو زيد نائب رئيس ائتلاف دعم مصر لتهدئة الموقف .

اجتماع لجنة التعليم (1)
 

 

اجتماع لجنة التعليم (2)
 

 

اجتماع لجنة التعليم (3)
 

 

اجتماع لجنة التعليم (4)
 

 

اجتماع لجنة التعليم (5)
 

 

اجتماع لجنة التعليم (6)
 

 

اجتماع لجنة التعليم (7)
 

 

اجتماع لجنة التعليم (8)
 

 

اجتماع لجنة التعليم (9)
 

 

اجتماع لجنة التعليم (10)
 

 

اجتماع لجنة التعليم (11)
 

 










مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
التعليقات 7

عدد الردود 0

بواسطة:

معلم

النائب عنده حق

اقسم بالله التدريبات فاشلة, تدريب ثلاثة أيام, بمصاريف بالعبيط علشان نسجل وندخل بنك المعرفة, الموضوع مش محتاج أكتر من نصف ساعة لفهم الموضوع كله, واللى مش فاهم أو بعيد عن الانترنت وكيفية التسجيل محتاج ساعة اونلاين أى فيديو, لكن ثلاثة أيام تدريب, قاعات مفيهاش انترنت, فلوس مصروفه, وانتدابات, ومشرفيين واداريين ومدربين و....و..., والله العظيم حرام حرام حرام, فلوس مهدرة على الارض.

عدد الردود 0

بواسطة:

مشمش

واضح ان مناقشات مجلس الشعب والسيد الوزير ..مضيعه للوقت...وسوف ينفذ الوزير مايقرره هو فقط.😎

😎..

عدد الردود 0

بواسطة:

معلم ثانوى

الوزير لازم يناقش البرلمان مصر مش عزبة

السيد الوزير معتقد انه الوحيد الذى قرأ كتب التطوير و هى موجودة على الانترنت و ما يقوله يعرفه كل مدرس اخذ تدريب من قبل و ما يريد تطبيقه هو نقل مسطرة و مصيره فشل زريع للاسف

عدد الردود 0

بواسطة:

أحمد

أرجو عدم الفتوى بغير علم

أرجوكم ماحدش يفتي في تطوير التعليم بغير علم من باب الشكوى من أي حاجة وخلاص. تطوير التعليم عملية صعبة جداً ومعقدة وطويلة. والأسلوب الذي يتبعه الوزير مدروس بعناية ويراعي كل العوامل المتعلقة بالعملية التعليمية. أرجوكم أتركوا الرجل يعمل بدون تشويه لسمعته عن جهل. ما يقوم به أعطاني أمل كبير في تحسين التعليم في مصر. بعد قرابة 25 سنة من عمري عمل في قطاع التعليم المدرسي والجامعي (تدريس وإدارة وأبحاث) أعتقد أن هذه فرصة تاريخية لنا. أرجوكم أتركوه يعمل. لا تشكروه ولا تنتقدوه بغير علم. مش كل واحد عايز يبين أنه فاهم يطلع ينقد أي حد. من فضلكم غيروا هذا الأسلوب وإرتقوا.

عدد الردود 0

بواسطة:

رمضان ابو الحسن ابراهيم

للاسف الاعضاء عاوزينش التطوير

ليه لانهم اكثر ناس مستفيدة واهلهم من النظام الحالى الفاشل مش عاوزين القضاء على الغش مش عاوزين الغلابة يحصلوا على تعليم احسن من ابنائهم لانهم بغششوا اولادهم واقاربهم فى الثانوية ويدخلوا ابنائهم الشرطة والحربية وبالواسطة القضاء يعنى عزب ملاكى الله يرحم البطل جمال عبد الناصر والله يعينك يا دكتور شوقى البلد اغلبها مصالح شخصية ويضيع الوطن

عدد الردود 0

بواسطة:

مصراوي

وزير فاشل وبلطجي

للاسف انا عارف كويس الوزير ده معرفه شخصيه ، اجهل خلق الله ومعندوش اي دراسه ولا خطه زمنيه ولا اليات تنفيذ وفشل ف اجتماع النهارده في البرلمان انه يقدم اي استراتيجيه للتنفيذ فقط كلام ف الهوا مش متسجل في اي دراسه رسميه حتي ، هو عاوز فرد دراع ويقول ع الملأ لا احد يجرؤ علي اقالتي لا احد يجرؤ ان يوقف خطتي ، الخطه كلها من الاخر قايمه علي قرض وانبطاح لصندوق النقد الدولي وشروط واملاءات ليس اكثر

عدد الردود 0

بواسطة:

مصرى

ابتسم علشان الصوره

ده بس علشان يقولوا ان مجلس النواب مش ساكت

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة